Page 478 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 478
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9 243
9.ÜNİTE > Günlük/Blog Kazanım A.4.11. Metinde fikrî, felsefi veya siyasi akım, gelenek veya anlayışların yansımalarını değerlendirir.
Alan Becerileri: Okuma Becerisi/Yazma Becerisi Genel Beceriler: Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
Etkinlik İsmi METİN VE GELENEK 25 dk.
Amacı Günlük türünde fikrî, felsefi veya siyasi akım, gelenek veya anlayışların yansımalarını belirleyebilmek. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki metni okuyarak soruları cevaplayınız (Alıntılanan metnin aslına sadık kalınmıştır.).
Temmuz 1908
(...) Çok şükür, yurdumuzda da meşrutiyet ilan olundu. Bu ileri adım, bütün vicdan sahiplerini se-
vindirdi. Bir zerresine feda olmak istediğim, güzellikte tek yurdumuzun, özlü milletimizin ilerleme
yolları artık açıldı demektir. Bu mes’ut günümüzde büyük (Namık) Kemal’i saygıyla, sevgiyle an-
mamak mümkün müdür? Yurt ve ulus aşkını, ateşli yazılarıyla gönüllerimize aşılayan o değil mi?...
Bundan sonra bizim de bütün ileri milletler gibi doğru dürüst bir hükûmetimiz olacak. Memleketi-
mizin kötü idaresi yüzünden bizleri hor gören ecnebilere karşı, bundan sonra biz de alnımızı yüksek
tutabileceğiz.
Medeniyette ileri gitmek için her şeyden önce, ilk tahsili milletçe temin etmeliyiz. İleri memleket-
lerde her çocuk, yedi yaşından on dört yaşına kadar bedava mekteplerde tahsile mecburdur. Ço-
cuklarını okutturamayan ana ve baba mes’ul olur ve ceza görür. Gönlüm bu usülün bizde de gitgide
yürürlüğe konmasını ister. Hele kızlarımızın tahsil ve terbiyesi ilkin göz önünde tutulmalıdır. Çünkü
ilk terbiyesini çocuk anasından alır. Yeni devlet adamlarımızın ilk vazifesi, bence, millî tâ’lim ve ter-
biyemizi geliştirmektedir.(...)
(Alınmıştır.)
https://www.artfulliving.com.tr/edebiyat/sair-nigr-binti-osman-hayatimin-hikyesi-i-10636
Eroğlu, D. Z. (2015). Bir Günlük Usaresi: Hayatımın Hikâyesi ve Şair Nigar Hanım. Hece Dergisi.
1. Verilen günlükte “Büyük (Namık) Kemal’i saygıyla sevgiyle anmamak mümkün müdür? Yurt ve
ulus aşkını, ateşli yazılarıyla, gönüllerimize aşılayan o değil mi?” ifadelerinden hareketle Namık Ke-
mal’in o dönemdeki diğer sanatçıları nasıl etkilediği konusunda çıkarımlarda bulununuz.
477