Page 88 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 88
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9 42
2.ÜNİTE > Hikâye Kazanım: A.2.16. Metinlerden hareketle dil bilgisi çalışmaları yapar.
Alan Becerileri: Okuma Becerisi Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Etkinlik İsmi METİN ÜZERİNDE DİL BİLGİSİ ÇALIŞMASI YAPALIM 25 dk.
Amacı Metindeki geçen sıfat ve isim tamlamalarını tespit edebilmek, imla kurallarını kavrayabilmek. Bireysel
Yönerge Sait Faik Abasıyanık’ın “Semaver” hikâyesinden alınan bölümü okuyunuz. Aşağıdaki soruları ce-
vaplayınız.
(…)
Ali nihayet iş bulmuştu. Bir haftadır fabrikaya gidiyordu. Anası memnundu. Namazını kılmış, dua-
sını yapmıştı. İçindeki Cenabı Hak’la beraber oğlunun odasına girince uzun boyu, geniş vücudu ve
çok genç çehresi ile rüyasında makineler, elektrik pilleri, ampuller gören, makine yağları sürünen ve
bir dizel motoru homurtusu işiten oğlunu evvelâ uyandırmaya kıyamadı. Ali işten çıkmış gibi terli ve
pembe idi.
Halıcıoğlu’ndaki fabrikanın bacası kafasını kaldırmış, bir horoz vakarıyla sabaha, Kâğıthane sırtların-
da beliren fecri kâzibe bakıyordu. Neredeyse ötecekti.
(...)
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
Sait Faik Abasıyanık, Semaver, İş Bankası Kültür Yayınları, 2013.
1. Yukarıdaki parçada bulunan isimleri türlerine göre gruplandırarak aşağıdaki tabloda ilgili bölüm-
lere yazınız. Bu isimlerin metindeki işlevlerini belirtiniz.
Özel isim
Cins isim
Somut isim
Soyut isim
Tekil isim
Çoğul isim
Topluluk ismi
2. Aşağıdaki cümlelerde kullanılan noktalama işaretlerinin kullanım amaçlarını belirtiniz.
- İhtiyar adamın yüzü, gözü, eli, ayağı balon gibi şişmişti.
- Postacının getirdiği mektubu açtı, okudu, ağladı.
3. Aşağıdaki parçada yazım ve noktalama kurallarına uymayan kullanımları belirleyiniz.
- Türkçe’deki bazı sözcükler, yabancı dillerden geçmiştir.
- Savaşta Alman’lar yenilince biz de yenilmiş sayıldık.
- 20 Haziran cumartesi günü LGS yapıldı.
- Elazığ’lı bir arkadaşım var.
87
Hazırlayan: Mustafa YEŞİLKAYA