Page 88 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 88

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                          TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9          42

             2.ÜNİTE > Hikâye      Kazanım: A.2.16. Metinlerden hareketle dil bilgisi çalışmaları yapar.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi           METİN ÜZERİNDE DİL BİLGİSİ ÇALIŞMASI YAPALIM                25 dk.
             Amacı      Metindeki geçen sıfat ve isim tamlamalarını tespit edebilmek, imla kurallarını kavrayabilmek.  Bireysel


             Yönerge   Sait Faik Abasıyanık’ın “Semaver” hikâyesinden alınan bölümü okuyunuz. Aşağıdaki soruları ce-
                     vaplayınız.

             (…)

             Ali nihayet iş bulmuştu. Bir haftadır fabrikaya gidiyordu. Anası memnundu. Namazını kılmış, dua-
             sını yapmıştı. İçindeki Cenabı Hak’la beraber oğlunun odasına girince uzun boyu, geniş vücudu ve
             çok genç çehresi ile rüyasında makineler, elektrik pilleri, ampuller gören, makine yağları sürünen ve
             bir dizel motoru homurtusu işiten oğlunu evvelâ uyandırmaya kıyamadı. Ali işten çıkmış gibi terli ve
             pembe idi. 
             Halıcıoğlu’ndaki fabrikanın bacası kafasını kaldırmış, bir horoz vakarıyla sabaha, Kâğıthane sırtların-
             da beliren fecri kâzibe bakıyordu. Neredeyse ötecekti.

             (...)
                                                                         (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
                                                        Sait Faik Abasıyanık, Semaver, İş Bankası Kültür Yayınları, 2013.

             1.  Yukarıdaki parçada bulunan isimleri türlerine göre gruplandırarak aşağıdaki tabloda ilgili bölüm-
                lere yazınız. Bu isimlerin metindeki işlevlerini belirtiniz.

                 Özel isim
                 Cins isim
                 Somut isim
                 Soyut isim
                 Tekil isim
                 Çoğul isim
                 Topluluk ismi


             2.  Aşağıdaki cümlelerde kullanılan noktalama işaretlerinin kullanım amaçlarını belirtiniz.

                - İhtiyar adamın yüzü, gözü, eli, ayağı balon gibi şişmişti.
                - Postacının getirdiği mektubu açtı, okudu, ağladı.





             3.  Aşağıdaki parçada yazım ve noktalama kurallarına uymayan kullanımları belirleyiniz.

                - Türkçe’deki bazı sözcükler, yabancı dillerden geçmiştir.
                -  Savaşta Alman’lar yenilince biz de yenilmiş sayıldık.

                -  20 Haziran cumartesi günü LGS yapıldı.
                -  Elazığ’lı bir arkadaşım var.








                                                                                                    87
             Hazırlayan: Mustafa YEŞİLKAYA
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93