Page 13 - Felsefe 11 | Çalışma Defteri-3
P. 13
Beceri Temelli
12. yüzyıla doğru İslam dininin geniş bir coğrafyada yayılması beraberinde bilim ve felsefenin de bu coğrafya¬larda
gelişmesine sebep olmuştur. Bu durumun Toledo, Sicilya, Salerno gibi şehirleri bilim ve felsefenin mer¬kezi konumuna
getirdiği söylenebilir. 12. yüzyıldan itibaren Batı ilk olarak İslam ilimleri, Antik Yunan, Hint ve Mısır’a ait eserleri çevirmeye
başlamıştır. Bu dönemde Aristoteles’in “Metafizik”, İbn Sînâ’nın “el- Kanun fi’t Tıp” ve Sahl b. Bişr’in “Astronomi Risalesi” gibi
bilim ve felsefe eserleri çevrilmiştir. Rönesans’la birlikte İslam coğrafyasının yorumlarıyla tanınan Antik Yunan felsefesinde
Platon ve Aristo etkisi görülmüştür. Yeni dönemde akıl giderek inançtan bağımsızlaşmış ve bu dönemin karakteristiğini
oluşturmuştur. Felsefenin konusu insan, doğa ve evren olmuştur. Bilim de bundan etkilenmiş; doğa, deney ve gözlem
metotlarını kullanmaya başlamıştır.
Bu dönem felsefesinin gelişimini İstanbul’un 1453 yılında Türkler tarafından fethedilmesi de etkilemiştir. Os¬manlıların
Batı’ya doğru yayılması Trabzonlu George benzeri Antik Yunan kültürü âlim ve uzmanların özellikle İtalya’ya göçmelerine
dolayısıyla da Batı’da o zamana kadar bilinmeyen birtakım Grekçe felsefe metinlerinin okunmasına ve öğrenilmesine yol
açmıştır.
1- Şekil 1’deki gelişmelerden hangisi ya da hangileri ilginizi daha çok çekmektedir? Neden?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………...............................................................................
2- Çeviri eserlerinin yayılmasının ve düşünürlerin yer değiştirmesinin 15. yüzyıl-17. yüzyıl düşünce ortamına etkisi
hakkında neler söylenebilir?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………...............................................................................
3- MÖ 6. yüzyıl-MS 2. yüzyıl ve MS 2. yüzyıl-MS 15. yüzyıl felsefesinin 15. yüzyıl-17. yüzyıl felsefesi üzerindeki etkisini
değerlendiriniz.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………............................................................................
MATEMATİK-11
ORTAÖĞRETİM 13 FELSEFE-11
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ