Page 8 - Felsefe 11 | Çalışma Defteri-3
P. 8

Çoktan Seçmeli




        Aşağıda yer alan çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.




             Ey insan, sen görünüşte maddi varlığınla “küçük bir 1)   3) Evrende birbirinden farklı o kadar çok varlık var ki…
         âlem”sin. Fakat manen, gerçek varlığınla “büyük bir    İnsanın bu varlıklardan birini sevmemesi onu yaratana
         âlem”sin. Görünüşte bir ağacın dalı, meyvenin aslı, teme-  bir saygısızlıktır. Her şeyi yaratan Allah olduğuna göre,
         lidir. Çünkü yemiş dalda bulunur. Fakat hakikatte, o dal, o   Allah’ın yarattığı bir şeyi nasıl sevmeyiz. İşte bu nedenle
         meyve için var olmuştur. Meyve elde etmek için bir meyli
         ve ümidi olmasaydı bahçıvan hiç ağaç diker miydi? Öyle   “Yaratılanı severiz, yaratandan ötürü.”
         ise görünüşte meyve, ağaçtan meydana geliyor da, haki-
         katte o ağaç meyve çekirdeğinden doğmuştur.            Yûnus Emre’nin düşüncesine yer veren bu parçadan
                                                                yola çıkılarak aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
                                                 “Mevlânâ”

         Bu  parçada  asıl  anlatılmak  istenen  aşağıdakilerden   A) Bir yaratıcının olduğuna
         hangisidir?                                               B) Yaratılanların çeşitlilik gösterdiğine

            A) İnsan hayatının önemli olduğu                       C) Sevginin kaynağının yaratıcı olduğuna
            B) İnsanın özünün Tanrı’dan geldiği                    D) Yaratılanın, onu var edene duyulan sevgiden dolayı
            C) İnsanın diğer varlıklardan farklı olmadığı            sevildiğine
            D) Her varlığın var olmak için bir nedene ihtiyaç      E) Sevginin yaratan tarafından yaratılanlara eşit
              duyduğu                                                dağıtıldığına
            E) İnsanın kendi özünün farkına varması gerektiği




         2)                                                     4)  “Anlayabilmek için inanıyorum.” anlayışıyla felsefeyi
                                                                dine tabi kılmış olan Augustinus’a göre hakikat bizzat
         Sular hep aktı geçti
         Kurudu vakti geçti                                     Tanrı’nın kendisidir. Yani Tanrı insandadır. İnsanın kendisi
         Nice han, nice sultan                                  de Tanrı’dadır. Felsefe ise bu durumu anlamaya çalışma
         Tahtı bıraktı geçti                                    etkinliğidir. İnsan ancak bu şekilde mutlu olur.
         Dünya bir penceredir
         Her gelen baktı geçti                                  Augustinus’un bu görüşlerinden hareketle aşağıdaki
                          “Yûnus Emre”                          yargılardan hangisine ulaşılamaz?

         Öğreneceksin yüreğim öğreneceksin
         Dünyanın hasret, ölümün vuslat olduğunu
                                                                       “Mevlânâ”  A) Hakikati arayan kişi Tanrı’yı aramaktadır.

                                                                   B) Felsefe  ile  teolojiyi  birbirinden  ayırmak
         Yûnus Emre ve Mevlânâ’nın bu ifadelerinden hareketle        olanaksızdır.
         aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
                                                                   C) Hakikate ilişkin bilgi mutluluk için gereksizdir.
            A) Dünya gelip geçici bir mekândır.                    D) Filozof hakikati arayan, hakikati seven kişidir.
            B) Ölüm kaçınılmaz sondur.                             E) Tanrı, bilinmesi gereken bir hakikattir.
            C) Kişinin  ölüm  ve    sonrasına  odaklanması
              gerekmektedir.
            D) Ölüm dünya hayatının sonu olsa da, bu dünya için
              de çalışmak gereklidir.
            E) Makam ve şöhret gelip geçici bir tecrübedir.







                                            ORTAÖĞRETİM     8 FELSEFE-11
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13