Page 8 - Felsefe 11 | Çalışma Defteri-3
P. 8
Çoktan Seçmeli
Aşağıda yer alan çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.
Ey insan, sen görünüşte maddi varlığınla “küçük bir 1) 3) Evrende birbirinden farklı o kadar çok varlık var ki…
âlem”sin. Fakat manen, gerçek varlığınla “büyük bir İnsanın bu varlıklardan birini sevmemesi onu yaratana
âlem”sin. Görünüşte bir ağacın dalı, meyvenin aslı, teme- bir saygısızlıktır. Her şeyi yaratan Allah olduğuna göre,
lidir. Çünkü yemiş dalda bulunur. Fakat hakikatte, o dal, o Allah’ın yarattığı bir şeyi nasıl sevmeyiz. İşte bu nedenle
meyve için var olmuştur. Meyve elde etmek için bir meyli
ve ümidi olmasaydı bahçıvan hiç ağaç diker miydi? Öyle “Yaratılanı severiz, yaratandan ötürü.”
ise görünüşte meyve, ağaçtan meydana geliyor da, haki-
katte o ağaç meyve çekirdeğinden doğmuştur. Yûnus Emre’nin düşüncesine yer veren bu parçadan
yola çıkılarak aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
“Mevlânâ”
Bu parçada asıl anlatılmak istenen aşağıdakilerden A) Bir yaratıcının olduğuna
hangisidir? B) Yaratılanların çeşitlilik gösterdiğine
A) İnsan hayatının önemli olduğu C) Sevginin kaynağının yaratıcı olduğuna
B) İnsanın özünün Tanrı’dan geldiği D) Yaratılanın, onu var edene duyulan sevgiden dolayı
C) İnsanın diğer varlıklardan farklı olmadığı sevildiğine
D) Her varlığın var olmak için bir nedene ihtiyaç E) Sevginin yaratan tarafından yaratılanlara eşit
duyduğu dağıtıldığına
E) İnsanın kendi özünün farkına varması gerektiği
2) 4) “Anlayabilmek için inanıyorum.” anlayışıyla felsefeyi
dine tabi kılmış olan Augustinus’a göre hakikat bizzat
Sular hep aktı geçti
Kurudu vakti geçti Tanrı’nın kendisidir. Yani Tanrı insandadır. İnsanın kendisi
Nice han, nice sultan de Tanrı’dadır. Felsefe ise bu durumu anlamaya çalışma
Tahtı bıraktı geçti etkinliğidir. İnsan ancak bu şekilde mutlu olur.
Dünya bir penceredir
Her gelen baktı geçti Augustinus’un bu görüşlerinden hareketle aşağıdaki
“Yûnus Emre” yargılardan hangisine ulaşılamaz?
Öğreneceksin yüreğim öğreneceksin
Dünyanın hasret, ölümün vuslat olduğunu
“Mevlânâ” A) Hakikati arayan kişi Tanrı’yı aramaktadır.
B) Felsefe ile teolojiyi birbirinden ayırmak
Yûnus Emre ve Mevlânâ’nın bu ifadelerinden hareketle olanaksızdır.
aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
C) Hakikate ilişkin bilgi mutluluk için gereksizdir.
A) Dünya gelip geçici bir mekândır. D) Filozof hakikati arayan, hakikati seven kişidir.
B) Ölüm kaçınılmaz sondur. E) Tanrı, bilinmesi gereken bir hakikattir.
C) Kişinin ölüm ve sonrasına odaklanması
gerekmektedir.
D) Ölüm dünya hayatının sonu olsa da, bu dünya için
de çalışmak gereklidir.
E) Makam ve şöhret gelip geçici bir tecrübedir.
ORTAÖĞRETİM 8 FELSEFE-11
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ