Page 7 - Felsefe 11 | Çalışma Defteri-3
P. 7

Boşluk Doldurma



        Aşağıda karışık olarak verilen kelime ya da kelime gruplarını uygun olan boşluklara yazınız.




              Okul felsefesi              Hümanizm                 Çeviri faaliyetleri            Bilim





              Hacı Bektâş Velî          Modern düşünce                 Rönesans                   İnanç




                 Mevlânâ                15-17. yy. felsefesi                         İbn Sînâ   Yûnus Emre





                                                     Aquinalı Thomas



          1. 12. yüzyılda yaşamış, Hoca Ahmet Yesevî’nin önemli bir takipçisi olan, ahlak alanında insana nefs terbiyesini ve kamil
          insan olmayı amaç olarak belirleyen, Anadolu’da yaşamış tasavvuf düşünürü ………………………………………………………… dir.

          2. …………………………………………… Konya’da yaşamış değerli bir mutasavvıftır. O’na göre ezeli ve ebedi, hem açık hem
          gizli olan Tanrı, mutlak bir güzelliktir. İnsan değerlidir, onu yaratan Tanrı’nın eseridir, O’ndan izler taşır.

          3. ……………………………………………………… düşüncenin ve sanatın eserlerinde birleştiği mutasavvıf ve değerli bir şairdir. O
          bir âşıktır, Tanrı’ya ve onun yarattıklarına duyduğu aşkı dizelere aktaran bir sanatkârdır.


          4. 15. yy da ilk olarak İtalya’da ortaya çıkan ve zamanla tüm Avrupa’yı etkisi altına alan, ‘yeniden doğuş’ anlamına gelen
          döneme ……………………………………… adı verilir.

          5. ……………………………………………………… hem MÖ 6-MS 2. yüzyıl felsefesinin aklı temele alan yaklaşımının hem de
          MS 2-15. yüzyıl felsefesinin dini temele alan yaklaşımının etkilerini taşımaktadır.


          6. 12. yüzyıldan itibaren Batı; ilk olarak İslam ilimleri, Antik Yunan, Hint ve Mısır eserlerini Arapçadan kendi dillerine
          çevirmeye başlamışlardır. 12. yüzyılda yoğun olarak başlayan bu ………………………………………………………. nin 15 - 17. yüzyıl
          felsefesine etkisi çok büyüktür.

          7. İslam coğrafyasında kurulan çeviri merkezleri zamanla bilim ve felsefe merkezleri haline gelmiştir. İbn Rüşd ve
          ………………………………….gibi İslam filozoflarının görüşleri 17. yüzyıla kadar Batı’da etkisini göstermiş, üniversitelerde
          ‘İbn Rüşdcülük’ ve ‘Avicenna Ekolü’ gibi adlandırmalar yapılmıştır.


          8. 15-17. yüzyıl felsefesi inanca dayanan Skolastik düşünceden önemli farklılıklar göstermektedir. Hristiyan inancını
          akılla temellendirme amacında olan skolastik düşünce en iyi üniversitelerde anlaşılmıştır. Skolastik teriminin anlamı
          olan ………………………………………………..………….. buradan gelmektedir.

          9.  15. yüzyıldan itibaren o döneme kadar etkisini sürdüren  Skolastik  felsefenin  düşünce   yapısı  etkisini
          yitirmiş, Rönesans’la başlayan, aklın temele alındığı bir düşünce yapısı gelişmiştir. Bu düşünce sistemine
          ……………………………………….. adı verilir.

          10. Her dönemde felsefenin etkilendiği ve ekseninde şekillendiği alanlar bulunur. 15-17. yüzyıl felsefesini de akıl ve
          ………………………………. önemli ölçüde etkilemiştir.



                                                 MATEMATİK-11
                                            ORTAÖĞRETİM     7 FELSEFE-11
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12