Page 3 - Felsefe 11 | Çalışma Defteri-3
P. 3
Hatırlıyor muyum?
Aşağıdaki bilgileri hatırlayıp hatırlamadığınızı ilgili bölüme işaretleyiniz. Puan durumunuza
göre aşağıdaki karekodları okutarak konu eksiklerinizi tamamlayınız.
Mevlânâ, Yûnus Emre ve Hacı Bektâş Velî; İslam Felsefesinde ve Türk düşünce Hatırlıyorum
tarihinde özel bir yeri olan tasavvuf düşüncesinin mimarları ve temsilcileridir. 2 Puan
1 Anadolu’da ortaya çıkan Türk Tasavvuf hareketi hem ahlaki hem de ilmi bir Kısmen Hatırlıyorum
1 Puan
felsefedir. Bu felsefe, içinde hem Türklerin İslamiyet’le tanışmadan önce sahip
oldukları hikmetleri hem de İslam’ın esaslarını içermekte, önemli bir sentez Hatırlamıyorum
örneği sunmaktadır. 0 Puan
Mevlânâ’nın çağdaşı olan Hacı Bektâş Velî’nin 13. Hatırlıyorum
yüzyıl içerisinde yaşadığı bilinmektedir. Vefatından iki 2 Puan
2 asır sonra vücuda getirilmeye başlayan Vilâyetnâme Kısmen Hatırlıyorum
ve Makâlât eserleriyle Bektâşî geleneğine öncülük 1 Puan
etmiştir. Ahlak alanında insana nefs terbiyesini ve Hatırlamıyorum
kâmil insan olmayı amaç olarak belirler. 0 Puan
“Ayağa kalkarsan hizmet amacıyla kalk, eğer konuşacaksan, hikmet ile konuş Hatırlıyorum
ve oturacağın zaman, saygı ile otur.”, “Karşısındaki insanın iyi olmasını isteyen 2 Puan
3 önce kendisi iyi olmalıdır.” “Biz dile ve söze bakmayız, içe ve hâle bakarız.” “Gönül Kısmen Hatırlıyorum
1 Puan
Kâbe’sini üstün tutmak gerekir.” “Düşmanınızın dahi insan olduğunu unutmayınız.”
“İncinsen de incitme!” gibi sözleri Hacı Bektâş Velî’nin düşünceleri hakkında fikir Hatırlamıyorum
vermektedir. 0 Puan
Düşünme gücünü, sanatsal kabiliyeti ile birleştiren Hatırlıyorum
Mevlânâ, Anadolu halkında büyük bir tesir yaratmıştır. 2 Puan
4 Mevlânâ’nın felsefesinde Yeni Platonculuğun, Kısmen Hatırlıyorum
1 Puan
Anadolu ve İran kültürünün etkileri mevcuttur.
Felsefesinde Tanrı’yı, insanı, insanın Tanrı’yla ve diğer Hatırlamıyorum
insanlarla olan ilişkisini konu edinmiştir. 0 Puan
“Ey insan, sen görünüşte maddi varlığınla “küçük bir âlem”sin. Fakat manen, Hatırlıyorum
gerçek varlığınla “büyük bir âlem”sin. Görünüşte bir ağacın dalı, meyvenin aslı 2 Puan
5 temelidir. Çünkü yemiş dalda bulunur. Fakat hakikatte o dal, o meyve için var Kısmen Hatırlıyorum
olmuştur. Meyve elde etmek için bir meyli ve ümidi olmasaydı bahçıvan hiç ağaç
1 Puan
diker miydi? Öyle ise görünüşte meyve, ağaçtan meydana geliyor da hakikatte o Hatırlamıyorum
ağaç meyve çekirdeğinden doğmuştur.”diyen Mevlânâ, bu metinde insan- Tanrı 0 Puan
ilişkisini dile getirmiştir.
MATEMATİK-11
ORTAÖĞRETİM 3 FELSEFE-11
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ