Page 11 - Felsefe 11 | Çalışma Defteri-3
P. 11
Açık Uçlu Sorular
Aşağıda yer alan metni okuyarak soruları cevaplayınız.
TASAVVUF DÜŞÜNCESİNDE İNSAN
İslam mistisizmi diye tanımlayabileceğimiz tasavvuf, her şeyden önce bir eylem, yaşama, davranma felsefesidir; bir
bilgeliktir. Ama aynı zamanda, bir bilgi, bir dünya görüşü ve felsefe sistemidir. (…)Tasavvufun felsefe açısından önemi
ve özelliği, işte, bu biçimsel çerçevelere, donmuş yargılara ve kısıtlayıcı kurallara rağmen, tek insanın yaşantısını,
deneyini, doğruyu arama ve bulma hakkını yani biçimci nesnelliğe karşı öznelliğin önemini, bir ilke olarak ileri sürmesi ve
savunmasıdır.
(…)
Burada, kendine dönen, derinleşen ve kendini tanıyıp bilinçlenen öznenin, doğruluğa ve iyiye ulaşabileceği düşüncesiyle
karşılaşıyoruz. Böylece tasavvuf, bireye (insanoğluna) güvenme, insana inanma ve insanı yüceltme ilkelerine dayanan bir
felsefe olarak ortaya çıkıyor.
(…)
Yüzeysel ve aldatıcı dünya nimetlerinden ve değerlerinden yüz çevirdiği; kişinin öz yaşantısını, sezgisini, anlamlı ve gerçek
bir yaşama ulaşmanın temelleri olarak kabul ettiği; bireyin hem kendisi, hem çevresi ile sürekli bir çatışma ve hesaplaşma
içinde bulunmasını ilke olarak benimsediği için tasavvuf, felsefi düşüncenin ve davranışın özüne uygun, ilgi çekici ve bir
dereceye kadar özgün bir düşünce çabasıdır. Bu çaba, dogmaların ve kuralların, körü körüne kabul edilmiş inançların ve
yalnızca biçimsel düşüncelerin ötesinde, insanoğlunun daha adaletli ve doğru bir toplum düzeni istemesi, iyilik özlemleri
ve beklentileri ile bu amaçlara götürecek eylemin bir bütün oluşturması gerektiğini çoğu zaman açıkça ortaya koyması ve
toplumsal kaynaşmalara ve değişimlere yol açması bakımından da ayrıca ilgi çekicidir.
Selahattin Hilav’ın “Felsefe El Kitabı” adlı eserinden alıntılanmıştır.
Mevlânâ, Yûnus Emre ve Hacı Bektâş Velî Tasavvuf düşüncesinde öne çıkan isimlerdendir.
“Ey Tanrı kitabının örneği insanoğlu! “Hararet nârda'dır, sac'da değildir. “Ben gelmedim dava için, benim işim sevi için
Ey şahlık güzelliğinin aynası mutlu Kerâmet baştadır, tâc'da değildir. Dost'un evi gönüllerdir, gönüller yapmağa
varlık! Her şey sensin. Âlemde ne Her ne arar isen, kendinde ara, geldim”
varsa, senden dışarıda değil. Sen Kudüs'te, Mekke'de, Hâc'da değildir.” YÛNUS EMRE
her ne ararsan kendinde ara, çünkü HACI BEKTÂŞ VELÎ
her varlık sendedir.”
MEVLÂNÂ
1) Dini bir temele de dayanan tasavvuf düşüncesinin, felsefi bir akım olarak görülmesinin nedeni nedir? Tasavvuf ile
felsefeyi karşılaştırarak birbirine benzer ve farklı özelliklerini belirleyiniz.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………….................................………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………….................................………………
2) Türkiye ve üye ülkelerin önerisiyle Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü UNESCO tarafından 2007
yılı Mevlânâ Yılı ilan edilmişti. 2021 yılı ise Hacı Bektâş, Yûnus Emre ve Ahi Evran Yılı olarak kabul edilmiştir.
Bu çerçevede tüm dünyada kutlama ve anma etkinlikleri gerçekleştirilecektir. Bu isimlerin seçilmesinin sebebi
hakkında ne düşünüyorsunuz?
…………………………………………………………………………………………………………………………………...................................……………………….
………………………………………………………………………………………………………………………………….................................…………………………
MATEMATİK-11
ORTAÖĞRETİM 11 FELSEFE-11
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ