Page 20 - Tarih 11 | Çalışma Defteri-3
P. 20

Beceri Temelli -II



                                                 SUHTE (SOFTA) İSYANLARI

         Harita ve metni birlikte değerlendirerek soruları cevaplandırınız




















                                     Harita: 1558-1565 yılları arasında Suhte İsyanları’ nın yaşandığı yerler



           Farsçada “yanmış, tutuşmuş” anlamına gelen “suhte” kelimesi, Osmanlılar zamanında medrese öğrencileri için, onların ilim aşkıyla
           yanıp tutuşuyor olmalarına benzetilerek kullanılmıştır. Bu kelime zamanla softa şekline dönüşmüştür. XVI. yüzyılın ikinci yarısından
           itibaren Osmanlı medreselerinde bir çözülme başladığı genellikle kabul edilir. Osmanlı tarihini inceleyen bazı yazarlar, medreselerin o
           günkü kanunlara aykırı uygulamalardan dolayı yavaş yavaş bozulmaya başladığı, bunun hem öğretmenlere hem eğitim sistemine hem
           de öğrencilere yansıdığı konusunda birleşir. Bu yazarlara göre, medreselerde yüksek seviyeli ulema çocuklarına haksız ayrıcalıkların
           sağlanması, ilmiye yolunda yükselmenin rüşvet ve torpille mümkün hale gelmesi, müfredattan beşerî ilimlerin kaldırılması ve
           medreselere kapasitenin üzerinde öğrenci kabul edilmesi klasik medrese geleneğini bozmuştur. Medreselerin bozulmasında
           sosyal ve ekonomik etkenlerin de rolü vardır. Bunlara bağlı olarak özellikle XVI. yüzyılın ikinci yarısına doğru medrese öğrencileri
           arasında büyük bir kargaşa yaşanmaya başlanmıştır. Aynı dönemde Anadolu’da ve Rumeli’de ortaya çıkan büyük sosyal gerginlik
           softalara da yansıdı. Bozulan ekonomik yapı ve genç nüfusta görülen artış bu gerginliği daha da körükledi. Kırsal kesimdeki gençler
           yatılı ve burslu olan medreselere sığındı, medreseler işsiz gençlerin geçim yeri hâline geldi. Kapasitenin üstünde öğrenciyle dolan
           medreselerde eğitim ve öğretimin kalitesi düştü. Toplumsal kargaşa ortamından dolayı uzun süre medreseden dışarı çıkamamak
           ve mezuniyet sonrası işsiz kalmak, öğrencilerin psikolojisini bozdu ve onları suça itti. Celalî İsyanları’ nın da etkisiyle bu durumdan
           memnun olmayan bazı softalar, bir araya gelerek bölükler halinde çeteler kurdu. “Softa şekaveti” denilen bu hareket, Kanuni Sultan
           Süleyman’ın oğulları Selim ve Bayezid’in taht mücadeleleri, Osmanlı-İran ve Avusturya savaşları sebebiyle Celalîlerle bağlantılı
           olarak yüzyılın sonuna kadar sürdü. Bu süreçte isyankâr softalar, halk üzerinde baskı kurarak köyleri, kasabaları yağmaladı; cer,
           nezir ve kurban adı altında para (salgın/salma) topladı. Osmanlı Devleti, Softa İsyanları’ nı önlemek ve medreseleri ıslah etmek için
           pek çok hüküm, ferman ve nizamname yayımladı. Medreselerde derslere devam edilmesi ve derslerde aynı müfredatın uygulanması
           bağlamında bir dizi ıslahat yapıldı. Ancak softalar XVI. yüzyıldan sonra da başta İstanbul, Bursa ve Edirne gibi, daha çok birlikte
           hareket edebilme imkânı buldukları merkezlerde her fırsatta şehir içi siyasi ve toplumsal hareketlere karışmayı sürdürdü.





        1.   Osmanlı Devleti’nde bozulan sosyoekonomik yapının, Suhte (Softa) İsyanları’ nın çıkmasındaki doğrudan ve dolaylı
            etkileri nelerdir? Açıklayınız.

            ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
            ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

        2.   Suhte (Softa) İsyanları’ nın gerçekleştiği yerleri göz önüne aldığınızda nasıl bir coğrafi çıkarımda bulunursunuz?

            ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

            ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



                                            ORTAÖĞRETİM    20 TARİH-11
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25