Page 22 - Türk Dili ve Edebiyatı 9 | Çalışma Defteri 4
P. 22
CEVAP ANAHTARI
BECERİ TEMELLİ-1
1. Yazarın eserinde yaşadığı coğrafyanın geçmişine ve diğer özelliklerine dair bilgiler vermesi, gelecek nesillerin yaşa-
dıkları yerin geçmişi hakkında bilgi sahibi olmalarını ve mensubu oldukları milletin manevi değerlerini öğrenmelerini
sağlayabilir. Böylece millî bilince sahip, benliğini korumayı başarabilen nesiller yetiştirilebilir.
2. Yazar eserinde yaşadığı toplumun kutsal saydığı değerleri hakkında bilgi vererek kültürel unsurların gelecek nesille-
re aktarılmasını sağlar. Kendi milletinin kutsal değerlerini bilen ve bu değerlere sahip çıkan yeni nesiller, popüler olan
yabancı kültürlerin olumsuz etkilerinden kendilerini korumayı başarabilirler.
3. Doğru buluyorum. Çünkü yazarın geçmişte yaşanan olayları anlatması, milletin bu olaylardan ders çıkarmasını ve
aynı hatalara tekrar düşmemesini sağlayabilir. Kültürel değerleri ön plana çıkarması da milletin kendi kültürel özellik-
lerini korumasını ve yabancı kültürlerin olumsuz etkilerini bertaraf etmesini sağlayabilir. Böylece millî bilince sahip,
dostunu ve düşmanını tanıyan, dışarıdan gelebilecek tehlikelerin farkında olan nesiller yetiştirilebilir.
BECERİ TEMELLİ-2
1. Dil, canlı bir varlık olması nedeniyle sürekli değişim ve gelişim hâlindedir. Bu nedenle zamana bağlı olarak kelimelerin kul-
lanımında değişiklikler meydana gelebilmektedir. Yazım kuralları da aynı şekilde zamana göre değişiklik gösterebilmektedir.
Geçmişten günümüze aktarılan yazılı metinlerde geçmişteki yazım özelliklerinin korunması metinlerin orijinalliğinin korunması
açısından faydalı olur. Okuyucuların metnin yazıldığı döneme ait konuşma dili hakkında fikir sahibi olmalarını ve o dönemi zihin-
lerinde canlandırmalarını sağlayabilir. Cevabı yoruma açıktır.
2. “Hayattaki ilk hatıranızı yazmağa çalışın. Bakalım neler bulacaksınız? Sizin için güzel bir hayat temrini olur.” cümlesi aktarma
cümlesi olması nedeniyle tırnak içine alınmıştır. Başka bir kimseden veya yazıdan olduğu gibi aktarılan sözler tırnak içine alınır.
Bunların dışında cümle içerisinde eserlerin ve yazıların adları ile bölüm başlıkları, bilimsel çalışmalarda künye verilirken makale
adları tırnak içine alınır.
3. “Sör Aleksi bir gün bize yazı vazifesi vermişti.” Kişi (şahıs) zamiri
"Müdirenin söylediğine göre “ders esnasında komşularımı lakırdıya tutmamayı, uslu uslu muallimi dinlemeyi öğrenin-
ceye kadar” orada bir sürgün hayatı geçirmeğe mahkûmdum." İşaret zamiri
“Ders esnasında ellerim çenemin altında kilitli, Sör hocalarıma çok ruhanî görünmesi gereken bir vaziyetle gözlerimi
göğe -pancur aralıklarından görünen hakikî gökyüzü- uydurduğum zaman, onlar bunu bir uslanma başlangıcı sanarak
sevinirlerdi.” onlar: Kişi zamiri / bunu: İşaret zamiri
“Hayattaki ilk hatıranızı yazmağa çalışınız. Bakalım neler bulacaksınız?” Soru zamiri
ORTAÖĞRETİM 22 TDE-9
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ