Page 19 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Çalışma Defteri 5
P. 19
Beceri Temelli-II
selesini açtı Zehra’yı birdenbire korkutmamak için:
— İstanbul’daki bir dostum bilhassa sizi görmemi rica etti. Galiba babanızı tanıyormuş, dedi.
Zehra “baba” sözünü işitince vaziyetini değiştirdi kaşlarını çattı yüzü sert bir mana aldı:
— Yanlış olacak... Benim babam yok efendim...
— Nasıl olur?
— Belki başka bir Zehra olacak... Maarif Müdürü söze karıştı:
— Kasabada bir ikinci Zehra yok ki... Mebus tamamladı:
— Hatta mektebini de söylediler... Demin Beyefendiyle konuşurken aklıma gelmemişti. Fakat şimdi gayet iyi
hatırlıyorum...
— Mademki size babam olmadığını söyledim efendim... Zehra asabileşmişti. Gözleri, karanlık çehresi çatkın
başını önüne eğiyordu.
(…) Reşat Nuri Güntekin, Acımak
Kelime Dağarcığı
bilhassa: Özellikle. celbetmek: Kendine çekmek. hâsılı: Sözün kısası, kısacası. huşunet: Sertlik, kabalık, kı-
rıcılık. maarif: Öğretim ve eğitim sistemi. mebus: Milletvekili. mütemadiyen: Ara vermeden, sürekli olarak,
mütemadi.
1. Okuduğunuz metin, Reşat Nuri Güntekin’in 1928 yılında kaleme aldığı Acımak adlı romanından alın-
mıştır. Anadolu’da öğretmenlik yapan, son derece idealist ve çalışkan, kendince katı kuralları olan Zeh-
ra’nın başından geçenlerin anlatıldığı romanda, o yıllarda Anadolu insanının içinde bulunduğu durum
çarpıcı bir gözlem yeteneği ile okuyucuya aktarılmıştır.
Yazarın, Anadolu halkının sorunlarına bu kadar vâkıf olmasının nedeni sizce ne olabilir?
.........................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................................
2. Yazarın, insan karakterini bu kadar iyi analiz etmesinin, eserlerine etkisi neler olabilir? Düşüncelerinizi
belirtiniz.
.........................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................................
3. Siz bir roman yazarı olsaydınız eserleriniz, hayatınızdan ne gibi izler taşırdı?
.........................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................
MATEMATİK-11
ORTAÖĞRETİM 19 TDE-11
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ