Page 19 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Çalışma Defteri 5
P. 19

Beceri Temelli-II


           selesini açtı Zehra’yı birdenbire korkutmamak için:
           — İstanbul’daki bir dostum bilhassa sizi görmemi rica etti. Galiba babanızı tanıyormuş, dedi.
           Zehra “baba” sözünü işitince vaziyetini değiştirdi kaşlarını çattı yüzü sert bir mana aldı:
           — Yanlış olacak... Benim babam yok efendim...
           — Nasıl olur?
           — Belki başka bir Zehra olacak... Maarif Müdürü söze karıştı:
           — Kasabada bir ikinci Zehra yok ki... Mebus tamamladı:
           — Hatta mektebini de söylediler... Demin Beyefendiyle konuşurken aklıma gelmemişti. Fakat şimdi gayet iyi
           hatırlıyorum...
           — Mademki size babam olmadığını söyledim efendim... Zehra asabileşmişti. Gözleri, karanlık çehresi çatkın
           başını önüne eğiyordu.

           (…)                                                                                                                                                       Reşat Nuri Güntekin, Acımak




           Kelime Dağarcığı
           bilhassa: Özellikle. celbetmek: Kendine çekmek. hâsılı: Sözün kısası, kısacası. huşunet: Sertlik, kabalık, kı-
           rıcılık. maarif: Öğretim ve eğitim sistemi. mebus: Milletvekili. mütemadiyen: Ara vermeden, sürekli olarak,
           mütemadi.


           1.  Okuduğunuz metin, Reşat Nuri Güntekin’in 1928 yılında kaleme aldığı Acımak adlı romanından alın-
              mıştır. Anadolu’da öğretmenlik yapan, son derece idealist ve çalışkan, kendince katı kuralları olan Zeh-
              ra’nın başından geçenlerin anlatıldığı romanda, o yıllarda Anadolu insanının içinde bulunduğu durum
              çarpıcı bir gözlem yeteneği ile okuyucuya aktarılmıştır.

              Yazarın, Anadolu halkının sorunlarına bu kadar vâkıf olmasının nedeni sizce ne olabilir?
              .........................................................................................................................................................................................
              .........................................................................................................................................................................................
              .........................................................................................................................................................................................
              .........................................................................................................................................................................................
              ..........................................................................................................................................................................................
           2.  Yazarın, insan karakterini bu kadar iyi analiz etmesinin, eserlerine etkisi neler olabilir? Düşüncelerinizi
              belirtiniz.

              .........................................................................................................................................................................................
              .........................................................................................................................................................................................
              .........................................................................................................................................................................................
              .........................................................................................................................................................................................
              ..........................................................................................................................................................................................

           3.  Siz bir roman yazarı olsaydınız eserleriniz, hayatınızdan ne gibi izler taşırdı?
              .........................................................................................................................................................................................
              .........................................................................................................................................................................................
              .........................................................................................................................................................................................
              .........................................................................................................................................................................................
              .........................................................................................................................................................................................

              .........................................................................................................................................................................................




                                                 MATEMATİK-11
                                            ORTAÖĞRETİM    19 TDE-11
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24