Page 19 - Türk Dili ve Edebiyatı 9 | Çalışma Defteri 5
P. 19

Beceri Temelli-I




          Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları bu metne göre cevaplayınız.



                                                         KÜÇÜK AĞA
              (...)
              Katarın son vagonu da ilerledi virajda kayboldu. Fakat Salih, trenin hâlâ önünden geçmekte olduğunu sanıyordu.
              Aynı vagonlar, aynı pencereler sanki milyon kere milyon üremişti ve bu geçiş ebediyete kadar sürecekti. Aynı va-
              gonlar, aynı pencereler, aynı yüzler ... Aynı vagonlar, aynı pencereler, aynı yüzler, aynı yüzler, aynı donuk bakışlar.

              Hele o ses... Hele o erkekçe, bir bakıma güzel, bir bakıma harikulade fakat insana ait değilmişçesine canlılığını
              kaybetmiş, bu yüzden de melankoliden çok daha ezici, çökertici bir tesir yapan ses!.. Bu ses mezarda bile kulak-
              larını bırakmayacak gibiydi:
              "Adı Yemen'dir,
              Gülü çemendir ... "
              Bozüyüklü bir topal saatlerce, hangi saatlerce? Günlerce tekrarlayıp durmuştu:
              "Adı Yemen'dir,
              Gülü çemendir,
              Giden gelmiyor
              Acep nedendir?"
              Keşke gelmek olmasaydı. Gelmek mi denir buna?
              (...)
              Ve aynı vagonlar, aynı pencereler, aynı yüzler önünden geçiyor; geçiyor, tekrar geçiyordu. Salih o trenden ayrıl-
              mak istemiyor, inmemiş olmak, gitmek, gitmek, gitmek istiyordu çünkü.
              (...)
                                                                                                                                                                            Tarık Buğra, Küçük Ağa






         1.   Okuduğunuz metinde bir üslup özelliği olarak yinelenen kelimelerin varlığı dikkat çekmektedir. Sizce “aynı”,
            “milyon” ve “geçiyor” kelimelerinin yinelenmesi metne nasıl bir anlam katmıştır?
            ..........................................................................................................................................................................................................
            ..........................................................................................................................................................................................................

            .................................................................................................................................................................................................

         2.   Metnin birinci paragrafındaki durumu, yinelemeler kullanmadan anlatmayı deneyiniz. Her iki metin arasında-
            ki farklılıkları karşılaştırınız.
            ..........................................................................................................................................................................................................

            ..........................................................................................................................................................................................................
            ..........................................................................................................................................................................................................

         3.   Metinde “Yemen Türküsü”ne gönderme yapılarak metinler arası bir ilişki kurulmuştur. Metin içerisinde yapı-
            lan bu gönderme, metne nasıl bir anlam katmaktadır?

            ..........................................................................................................................................................................................................
            ..........................................................................................................................................................................................................

            ..........................................................................................................................................................................................................



                                                 MATEMATİK-11
                                            ORTAÖĞRETİM    19 TDE-9
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24