Page 28 - Tarih 9 | Çalışma Defteri
P. 28

CEVAP ANAHTARI




          EŞLEŞTİRME-I        EŞLEŞTİRME-II             BOŞLUK DOLDURMA                    ÇOKTAN SEÇMELİ

          1.  F              1.  B              11. hayvancılık,    10. Türklerin           1. D         11. E
                                                konar-göçer
          2. A               2. D                                   11. Çin, Sasani,        2. C         12. D
                                                2. Büyük Hun Devleti,  Bizans
          3. C               3. Ç               Mete Han                                    3. A
                                                                    12. İstemi Yabgu                     13. D
          4. B               4. C
                                                3. Turan Taktiği                            4. E
          5. H               5. A                                   13. satir                            14. B
                                                4. değiş tokuş
          6. I                                                      14. Ficar               5. C         15. D
                                                5. Avrupa Hun
          7. Ç                                  Devleti             15. Hz. Ebu Bekir,      6. B         16. E
                                                                    Ecnâdeyn
          8. E                                  6. tümen                                    7. C         17. A
                                                                    16. Kâdisiye, Celûlâ,
          9. G                                  7. Manas            Nihâvend
                                                                                            8. A         18. B
          10. D                                 8. Genelkurmay      17. Hz. Osman,
                                                Başkanı             Zâtü’s-savârî           9. C         19. B
                                                9. Baga Tarkan      18. Hz. Ali             10. C        20. A





                          EŞLEŞTİRME-3                                         AÇIK UÇLU

                           5         6                           1. Abbasilerde kozmopolit bir sosyal yapı vardır. Top-
                           5         6                           lum Araplar, İranlılar ve Türkler gibi birçok kavimden
                                               7
                  4                           7                  ve farklı mezhepten oluşmaktaydı. Ayrıca toplum
                                                                 iki çeşit sınıfsal tabakaya ayrılmıştı. Bunlara havas
                                                                 ve avam denilmekteydi. Halifenin yakınları, vezirler,
                                                      8
                                                     8
            3                                                    emirler, kadılar, âlim ve kâtipler havas tabakasında
                                                                 iken esnaf ve sanatkârlar, çiftçiler, askerler, köleler
                                                                 ve diğer gruplar da avam tabakasına mensuptu. Sos-
                                                                 yal sınıflardan biri de zimmi denilen Yahudi ve Hris-
                                                        9
                                                       9
          2                                                      tiyanlardan oluşan gruptu.
                                                                 2.Savaşlar, medeniyetler arası etkileşimde önemli
                                                                 rol oynamıştır. Özellikle milletlerin bir birlerini ta-
                                                      10
                                                                 nımaları, kültürel özelliklerini öğrenmelerine neden
                                                       10
             1
                                                                 olmuştur. Bilgi ve teknolojinin de öğrenilmesini ve
                                                                 hatta başka medeniyetlerce tanınmasında önemli
                 1                              11               bir fırsattır. Örneğin Talas savaşı sırasında İslam dün-
                                                 11
                                                                 yası Çinli esirler arasında bulunan kâğıt ustalarından,
                                                                 kâğıt yapmayı öğrenmişler ve Semerkant’ta kâğıt
                                                                 imalathanesi kurmuşlardır. Bu da savaşların, kültürel
                                                                 alanda etkileşimde oynadığı role önemli bir örnektir.
                                                                 3. Abbasi Halifeleri siyasi otoritelerinin zayıflaması
                                                                 üzerine devlet erkânı arasında ortaya çıkan iktidar
                                                                 mücadelesine son vermek maksadıyla kurulan ku-
                                                                 ruma Emirü’l-ümeralık demişlerdir. Bu kurumun ba-
                                                                 şındaki kişi olan Emirü’l-ümera, geniş yetkilere sahip
                                                                 olduğundan hutbe ve sikkelerde halifenin isminden
                                                                 sonra geçmekteydi.


                                            ORTAÖĞRETİM    28 TARİH-9
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32