Page 28 - Tarih 9 | Çalışma Defteri
P. 28
CEVAP ANAHTARI
EŞLEŞTİRME-I EŞLEŞTİRME-II BOŞLUK DOLDURMA ÇOKTAN SEÇMELİ
1. F 1. B 11. hayvancılık, 10. Türklerin 1. D 11. E
konar-göçer
2. A 2. D 11. Çin, Sasani, 2. C 12. D
2. Büyük Hun Devleti, Bizans
3. C 3. Ç Mete Han 3. A
12. İstemi Yabgu 13. D
4. B 4. C
3. Turan Taktiği 4. E
5. H 5. A 13. satir 14. B
4. değiş tokuş
6. I 14. Ficar 5. C 15. D
5. Avrupa Hun
7. Ç Devleti 15. Hz. Ebu Bekir, 6. B 16. E
Ecnâdeyn
8. E 6. tümen 7. C 17. A
16. Kâdisiye, Celûlâ,
9. G 7. Manas Nihâvend
8. A 18. B
10. D 8. Genelkurmay 17. Hz. Osman,
Başkanı Zâtü’s-savârî 9. C 19. B
9. Baga Tarkan 18. Hz. Ali 10. C 20. A
EŞLEŞTİRME-3 AÇIK UÇLU
5 6 1. Abbasilerde kozmopolit bir sosyal yapı vardır. Top-
5 6 lum Araplar, İranlılar ve Türkler gibi birçok kavimden
7
4 7 ve farklı mezhepten oluşmaktaydı. Ayrıca toplum
iki çeşit sınıfsal tabakaya ayrılmıştı. Bunlara havas
ve avam denilmekteydi. Halifenin yakınları, vezirler,
8
8
3 emirler, kadılar, âlim ve kâtipler havas tabakasında
iken esnaf ve sanatkârlar, çiftçiler, askerler, köleler
ve diğer gruplar da avam tabakasına mensuptu. Sos-
yal sınıflardan biri de zimmi denilen Yahudi ve Hris-
9
9
2 tiyanlardan oluşan gruptu.
2.Savaşlar, medeniyetler arası etkileşimde önemli
rol oynamıştır. Özellikle milletlerin bir birlerini ta-
10
nımaları, kültürel özelliklerini öğrenmelerine neden
10
1
olmuştur. Bilgi ve teknolojinin de öğrenilmesini ve
hatta başka medeniyetlerce tanınmasında önemli
1 11 bir fırsattır. Örneğin Talas savaşı sırasında İslam dün-
11
yası Çinli esirler arasında bulunan kâğıt ustalarından,
kâğıt yapmayı öğrenmişler ve Semerkant’ta kâğıt
imalathanesi kurmuşlardır. Bu da savaşların, kültürel
alanda etkileşimde oynadığı role önemli bir örnektir.
3. Abbasi Halifeleri siyasi otoritelerinin zayıflaması
üzerine devlet erkânı arasında ortaya çıkan iktidar
mücadelesine son vermek maksadıyla kurulan ku-
ruma Emirü’l-ümeralık demişlerdir. Bu kurumun ba-
şındaki kişi olan Emirü’l-ümera, geniş yetkilere sahip
olduğundan hutbe ve sikkelerde halifenin isminden
sonra geçmekteydi.
ORTAÖĞRETİM 28 TARİH-9
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ