Page 29 - Tarih 9 | Çalışma Defteri
P. 29

CEVAP ANAHTARI




                                                          AÇIK UÇLU


           4. Abbasiler devlet teşkilatlanmasında:
           -Şehirlerde asayiş için, şurta teşkilatı oluşturulmuş,
            -Halifelerin siyasi otoritelerinin zayıflaması üzerine devlet erkânı arasında ortaya çıkan iktidar mücadelesine son
           vermek maksadıyla Emirü’l-ümeralık kurulmuş,
           -Harun Reşid Devri’nden itibaren ise kadılkudatlık (başkadılık) makamı kurulmuş,
           -Devlet işlerini görüşmek için farklı divanlar kurmuştur.
           -Devletin mali işlerine Divân-ü Beytü’l-mâl,
           -Askerî işlere Divanü’l-ceyş,
           -Resmî yazışmalara Divan’ı-tevki,

           -Posta ve gizli istihbarat hizmetlerine Divanü’l-berid,
           -İdari haksızlıklara ve adli hatalara Divan’ı-mezalim bakardı.
           -Divanü’z-zenadıka ise ideolojik isyanları bastırmak için kurulmuş kurumdur.


           5. Abbasiler Devri’nde siyasi, iktisadi ve dinî sebeplere dayanan isyanlara sık sık rastlanmaktadır. İsyan hareketinin
           altında milliyetçilik düşüncesinden daha çok özellikle İran kökenli dinî ideoloji yatıyordu. Bu isyanları bastırmak için
           Divanü’z-zenadıka adı verilen bir müessese kurulmuştur.

           6. Abbasi Devleti’nin sınırları içinde Araplar başta olmak üzere İranlılar ve Türkler gibi çeşitli kavimler ve mezheplere
           mensup insanlar yaşamaktaydı.

           Araplar; Hicaz, Yemen, Mısır ve Magrib bölgelerinde, İranlılar; İranlılar ise Hazar denizinden Basra Körfezi’ne kadar
           olan geniş alanda, Türkler ise, Orta Asya’da Hazar denizi ve Horasan bölgesinde yaşamaktadırlar. Ayrıca İber yarıma-
           dasında da Hristiyan Avrupalılar Abbasi Devleti’nin sınırları içerinde yaşamışlardır.


                                                    BECERİ TEMELLİ-1

            1. Öğrencinin bilgi ve birikimine bağlı olarak Çin baskısı, kabileler arası mücadeleler, Türk cihan hâkimiyeti anlayışı,
            iklim değişikliklerine bağlı olarak yaşanan kıtlık ve kuraklık vb. ekseninde farklı cevaplar verilebilir.



            2.





























            3. Öğrencinin bilgi ve birikimine bağlı olarak Avrupa Birliği’nin dağılması, Avrupa’da İslam kültürünün yayılması, yeni
            devletlerin kurulması, nüfusun çoğalması, yabancı karşıtlığının artması vb. ekseninde farklı cevaplar verilebilir.


                                                 MATEMATİK-11
                                            ORTAÖĞRETİM    29 TARİH-9
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   24   25   26   27   28   29   30   31   32