Page 22 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Çalışma Defteri-8
P. 22
Beceri Temelli-II
1. Yönerge Aşağıdaki soruyu cevaplayınız.
“Madagaskar” denince aklınıza ne geliyor? Yazınız.
........................................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................................
2. Yönerge Aşağıdaki görselleri inceleyiniz ve haber metnini okuyunuz. Metinden ve görsellerden hare-
ketle soruları cevaplayınız. (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır. )
Türk milletinin vefası, TRT Belgesel’in ilgiyle takip edilen yapımı “Su Savaşları”nda gözler önüne
seriliyor.
Su uzmanı Çağlar ve mekaniker Hakan, Kurtuluş Savaşı’na uzaklardan destek olan Madagaskar’ın Fanehivola
köyü halkına temiz su götürmek ve minnet borcunu ödemek için yola çıkıyor. Dünyanın çeşitli bölgelerinde
su sıkıntısı çeken insanların suya ulaşmasının hikâyesini ekrana taşıyan “Su Savaşları” belgeseli dokuzuncu
bölümde Madagaskar’ın Fanehivola köyüne doğru yola çıkıyor. “Su Savaşları” ekibinin bu kez yolculuklarının
amacı sadece susuz bir bölgeye su sağlamak değil; aynı zamanda Türk milleti adına teşekkür etmek ve hiçbir
iyiliğin karşılıksız kalmayacağını izleyenlere göstermek oluyor.
Minnet borcu ödeniyor.
Kurtuluş Savaşı sırasında Anadolu’nun işgal altında olduğunu ve Türk milletinin düşmanlara karşı çetin bir
mücadele verdiğini duyan Madagaskarlı köylüler sömürge altında olmalarına rağmen varlarını yoklarını Tür-
kiye’ye göndererek yardım ettiler. “Su Savaşları” dokuzuncu bölümünde, köylülerin su sorununu çözerek on-
lara bu iyilikleri karşılığında teşekkür etmek istiyor.
Zorlu görev
Okyanus kenarında yer alan köydeki yaşam koşulları çok zorlu. En büyük sorunları ise suya doğrudan ulaşım
olmaması ve taşıma suyu ile hayatlarını devam ettirmek zorunda olmaları. Köydeki çocuklar her gün defalar-
ca kovalarla su taşımak zorunda kalıyor. Köye en yakın su kaynağı ise bir saat uzaklıkta. Çağlar ve Hakan’ın
görevi ise o suyu köye ulaştırmak. “Su Savaşları” ekibi bu köydeki su sorununu 1200 yıllarında Anadolu’da Artuk-
lu Devleti zamanında yaşamış çok önemli bilim adamı olan Cezeri’nin piston yöntemini kullanarak çözmeye
çalışıyor. Bu yöntemle uzak mesafedeki suyun kendi gücünden faydalanılarak irtifa kazanması ve bu sayede
köye ulaşması için uğraşacaklar. Suyu köye getirmek için verilen mücadelenin her aşamasında onları zorluklar
bekliyor. Fakat köydeki çocuklar dâhil herkes bu görevde ekibe destek oluyor.
Basından
Kelime Dağarcığı:
Cezeri: Ebû’l-İz İsmail İbni Rezzaz El-Cezerî 1136 -1206 yılları arasında bugünkü Şırnak Cizre’de yaşamış bir
mucit ve mühendis olarak biliniyor. Sibernetik alanın kurucusu kabul edilen, fizikçi, robot ve “matrix” ustası
bilim insanı El-Cezeri 1206’da Cizre’de öldü. irtifa: Yükseklik. mekaniker: Kuvvetlerin maddeler ve hareketler
üzerine etkisini inceleyen fizik dalı uzmanı. piston: Bazı araçlarda, motorlarda bir silindir içinde düzenli hare-
ket eden daha küçük çaplı silindir, itenek.
ORTAÖĞRETİM 22 TDE-10
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ