Page 22 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Çalışma Defteri-8
P. 22

Beceri Temelli-II






                1. Yönerge   Aşağıdaki soruyu cevaplayınız.

                 “Madagaskar” denince aklınıza ne geliyor? Yazınız.
                 ........................................................................................................................................................................................
                 ........................................................................................................................................................................................
                 ........................................................................................................................................................................................

               2. Yönerge  Aşağıdaki görselleri inceleyiniz ve haber metnini okuyunuz. Metinden ve görsellerden hare-
                 ketle soruları cevaplayınız. (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır. )

















              Türk milletinin vefası, TRT Belgesel’in ilgiyle takip edilen yapımı “Su Savaşları”nda gözler önüne
              seriliyor.
              Su uzmanı Çağlar ve mekaniker Hakan, Kurtuluş Savaşı’na uzaklardan destek olan Madagaskar’ın Fanehivola
              köyü halkına temiz su götürmek ve minnet borcunu ödemek için yola çıkıyor. Dünyanın çeşitli bölgelerinde
              su sıkıntısı çeken insanların suya ulaşmasının hikâyesini ekrana taşıyan “Su Savaşları” belgeseli dokuzuncu
              bölümde Madagaskar’ın Fanehivola köyüne doğru yola çıkıyor. “Su Savaşları” ekibinin bu kez yolculuklarının
              amacı sadece susuz bir bölgeye su sağlamak değil; aynı zamanda Türk milleti adına teşekkür etmek ve hiçbir
              iyiliğin karşılıksız kalmayacağını izleyenlere göstermek oluyor.
              Minnet borcu ödeniyor.
              Kurtuluş Savaşı sırasında Anadolu’nun işgal altında olduğunu ve Türk milletinin düşmanlara karşı çetin bir
              mücadele verdiğini duyan Madagaskarlı köylüler sömürge altında olmalarına rağmen varlarını yoklarını Tür-
              kiye’ye göndererek yardım ettiler. “Su Savaşları” dokuzuncu bölümünde, köylülerin su sorununu çözerek on-
              lara bu iyilikleri karşılığında teşekkür etmek istiyor.
              Zorlu görev
              Okyanus kenarında yer alan köydeki yaşam koşulları çok zorlu. En büyük sorunları ise suya doğrudan ulaşım
              olmaması ve taşıma suyu ile hayatlarını devam ettirmek zorunda olmaları. Köydeki çocuklar her gün defalar-
              ca kovalarla su taşımak zorunda kalıyor. Köye en yakın su kaynağı ise bir saat uzaklıkta. Çağlar ve Hakan’ın
              görevi ise o suyu köye ulaştırmak. “Su Savaşları” ekibi bu köydeki su sorununu 1200 yıllarında Anadolu’da Artuk-
              lu Devleti zamanında yaşamış çok önemli bilim adamı olan Cezeri’nin piston yöntemini kullanarak çözmeye
              çalışıyor. Bu yöntemle uzak mesafedeki suyun kendi gücünden faydalanılarak irtifa kazanması ve bu sayede
              köye ulaşması için uğraşacaklar. Suyu köye getirmek için verilen mücadelenin her aşamasında onları zorluklar
              bekliyor. Fakat köydeki çocuklar dâhil herkes bu görevde ekibe destek oluyor.
                                                                                                                                                                                                 Basından
              Kelime Dağarcığı:
              Cezeri: Ebû’l-İz İsmail İbni Rezzaz El-Cezerî 1136 -1206 yılları arasında bugünkü Şırnak Cizre’de yaşamış bir
              mucit ve mühendis olarak biliniyor. Sibernetik alanın kurucusu kabul edilen, fizikçi, robot ve “matrix” ustası
              bilim insanı El-Cezeri 1206’da Cizre’de öldü. irtifa: Yükseklik. mekaniker: Kuvvetlerin maddeler ve hareketler
              üzerine etkisini inceleyen fizik dalı uzmanı. piston: Bazı araçlarda, motorlarda bir silindir içinde düzenli hare-
              ket eden daha küçük çaplı silindir, itenek.







                                               ORTAÖĞRETİM  22 TDE-10
                                           GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27