Page 11 - Coğrafya 12 | 2.Ünite
P. 11

Ulaşımla ilgili yapılan bu çalışmalar, yapım ma-
            liyetlerini artıran işlerdir. Bununla birlikte tekno-
            lojinin gelişmesi demir yollarının 3.000 m üzeri
            yüksekliğe erişmesine imkân sağlamıştır (Görsel
            3.9).
            Ortalama  yükseltisi  1.132  m  olan  ülkemizin
            kuzeyinde  Kuzey  Anadolu  Dağları’nın,  güne-
            yinde Torosların kıyıya paralel uzanması; doğu
            batı yönünde uzanan bu dağların Doğu Anadolu
            Bölgesi’ne  doğru  birbirine  yaklaşması,  sıkışa-
            rak yükselmesi ulaşımı ve ulaşım hatlarını etki-  Görsel 3.9: İsviçre’de bulunan Jungfrau demir yolu, 3.454
            lemiştir. Dağ sıralarının uzanışı nedeniyle kıyı   metre yükseklikte olup Avrupa’nın en yüksek tren istasyonu-
                                                         dur. 7 km uzunluğunda bir de tünele sahip olan bu istasyon,
            ile iç kesimler arasındaki ulaşım, geçitler saye-  kış turizminin merkezlerinden biridir.
            sinde yapılmaktadır.


            İklim

            Ulaşım sistemleri, genellikle bulundukları ala-
            nın  iklim  koşullarına  uygun  bir  şekilde  yapı-
            lır.  Ulaşım  faaliyetlerinin  iklimden  olumsuz
            etkilenmesi,  daha  çok  sıra  dışı  hava  koşulları
            yüzünden olur. Buz tutması, sağanak yağışlar,
            sis ile görüş mesafesinin azlığı büyük kazalara
            yol açarak ulaşımı olumsuz yönde etkiler. Tür-
            kiye’de özellikle karasal iklimin hakim olduğu
            Doğu  Anadolu  Bölgesi’nde  yoğun  kar  yağışı,
            tipi ve çığ nedeniyle yollar zaman zaman kapan-  Görsel 3.10: Uzun ve sert geçen kış mevsimlerinde yoğun kar
            maktadır (Görsel 3.10).                      yağışı ulaşımı olumsuz etkilemektedir.



              3 2     2 Beşerî Faktörler

            Beşerî  faktörler  arasında  ulaşımı  etkileyen  en
            önemli  unsurlar,  nüfus  ve  ekonomik  faaliyet-
            lerdir.  Genel  olarak  gelişmiş  ülkelerde  ulaşım
            ve  haberleşme  faaliyetlerinde  çalışanların  faal
            nüfustaki oranı %7 ile % 10 arasındadır. Bunun
            nedeni her şeyden önce ulaşıma, ticarete, bunla-
            ra bağlı olarak da üretim ve tüketim faaliyetleri-
            ne bağlıdır. Tarımsal ürünlerin ya da madenlerin
            işlenmek için fabrikalara, işlenmiş maddelerin
            de tüketileceği yerlere gönderilmesi ancak geniş
            ve düzenli ulaşım sistemleriyle mümkün olmak-
            tadır. Ayrıca teknolojide meydana gelen geliş-
            meler ulaşım sistemlerini iyileştirmiş, bu durum
            da yolcu taşımacılığında güvenlik, konfor ve hız
            gibi özellikleri beraberinde getirmiştir (Görsel   Görsel 3.11: Teknolojik gelişmelerle saatteki hızı 581 km/sa-
            3.11).                                       ate ulaşabilen hızlı tren







                                                                                                             99
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16