Page 14 - Coğrafya 12 | 2.Ünite
P. 14

3 4       Türkiye’de Ulaşım Sistemlerinin Gelişimi


               Türkiye, tarih boyunca birçok medeniyete ev sahipliği yapması ve önemli bir jeopolitik konuma sahip ol-
               ması nedeniyle ulaşım konusunda oldukça zengin tarihsel izler barındırmaktadır. İpek Yolu, Baharat Yolu
               ve Kral Yolu gibi önemli ticaret yollarının rotası üzerinde olması bunun göstergesidir.

               Tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de tarihsel süreç içerisinde teknolojinin gelişimiyle orantılı olarak
               ulaşım sistemlerinde büyük değişimler ve gelişmeler meydana gelmiştir.


                 3 4    1 Kara Yolları


               Kara yolu ulaşımının en büyük özelliği, nüfusun ve ekonomik faaliyetlerin yer aldığı bütün noktalara erişi-
               me imkân vermesi ve ulaşım sistemleri arası geçişlere uygun olmasıdır. Bu özelliği ile kara yolu taşımacı-
               lığı, tarihten bu yana toplum refahının gelişmesinde en önemli rolü üstlenen ve kalkınmanın en temel itici
               gücü olarak hizmet veren ulaşım sistemi olarak ön plana çıkmıştır.
               Ülkemizde kara yolu ulaşımının tarihçesine bakıldığında Osmanlı Devleti’nin Yükseliş Dönemi’nde ih-
               tiyaçlara bağlı olarak kara yolu ağının geliştirildiği ve uzun müddet bu ağın kullanıldığı görülür. Ancak
               Osmanlı Devleti’nin son dönemlerinde savaşlardan dolayı yollar yeterince geliştirilememiştir..
                                                            Satıcıya Göre Bağış Toplama Sonuçları
                Sütun, çubuk ve pasta grafikleri her satıcı tarafından
               Cumhuriyet’in ilk yıllarında öncelikle yerleşim birimleri arasındaki seyahat süresini kısaltan, ulaşılamayan
                                                       KATILIMCI
                                                                            SATILAN BİRİM
                satılan ürün sayısı gibi tek bir kategorideki değerleri
                                                       1923
                                                                              18.335
               yerlere ulaşımı sağlayan bir kara yolu sistemi hedeflenmiştir. Bu dönemde ulusal sınırlar içerisinde toplam
                karşılaştırır. Pasta grafikleri her kategorinin değerini
                                                                              47.080
                                                       1950
                tamın yüzdesi olarak gösterir.
               18.350 km’lik kara yolu bulunmaktadır (Grafik 3.5).            59.453
                                                       1970
                                                       1990                   59.128
               1946 yılında makineli yol yapımına geçilerek 4 olan bölge müdürlüğünün sayısı 10’a çıkarılmıştır. 1950
                                                       2010
                                                                              62.785
                                                                              64.619
                                                       2016
               yılında Karayolları Genel Müdürlüğü kurularak ülke çapında yol planlama, etüt ve proje çalışmalarına baş-
               lanmıştır. 1960’lı yıllara gelindiğinde Türkiye’nin ihtiyacı olan 60 bin km’lik yol ağına ulaşılmıştır.
               1970’lerde kara yolunu kullanan motorlu taşıt sayısı giderek artarken trafiğin yoğun olduğu ana yollarda ve
               büyükşehirlerin çevrelerinde çok şeritli otoyolla-  Km
               rın yapımı önem kazanmıştır.                       70000
               1970 yılında yapımına başlanan, 30 Ekim 1973       60000
               tarihinde tamamlanarak hizmete açılan 15 Tem-      50000
               muz Şehitler (Boğaziçi) Köprüsü ile çevre yolu,    40000
               Avrupa ve Asya arasındaki ilk sabit bağlantı ola-
               rak Türkiye ulaşım ağının önemli bir halkasını     30000
               oluşturmuştur.                                     20000
               1985 yılına gelindiğinde asfalt kaplama yol mik-   10000
               tarı artarken otoyol çalışmaları önem kazanmış-       0
               tır. 2000 yılında bölünmüş yol çalışmalarına baş-  Yıl   1923   1950  1970  1990  2010  2016
               lanmıştır.
                                                             Grafik 3.5: Türkiye’de yıllara göre otoyol, devlet ve il yolla-
                                                             rının  toplam uzunlukları






                 Otoyol: Yüksek trafik kapasiteli yollardır. Bölünmüş yol tipinde olup her bir yönde en az iki şerit mevcuttur.

                 Devlet yolu: Önemli bölgeleri ve il merkezlerini demir yollarına, havaalanlarına, limanlara bağlayan yollardır.

                 İl yolu: İl sınırları içerisinde kalan şehir, ilçe ve kasabaları birbirine bağlayan ve aynı zamanda il merkezlerini
                 demir yollarına, havaalanlarına, limanlara bağlayan yollardır.


         102
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19