Page 18 - Coğrafya 12 | 2.Ünite
P. 18
Sanayisi, turizm potansiyeli ve limanıyla ülkemizin üçüncü büyük şehri olan İzmir ve güzergâhındaki Ma-
nisa, Uşak ve Afyonkarahisar’dan Ankara’ya kısa sürede ulaşmak için başlatılan Ankara-İzmir Yüksek
Hızlı Tren Projesi’nin yapımı devam etmektedir. Proje tamamlandığında İzmir-Ankara arasındaki seyahat
süresi 14 saatten 3 saat 30 dakikaya düşecektir.
Küçük Asya ile İpek Yolu güzergâhındaki Asya ülkelerini birleştiren demir yolu koridorunun önemli aks-
larından biri olan Ankara-Sivas yüksek hızlı tren hattının yapımı devam etmektedir. Bu hattın Sivas-Er-
zincan, Erzincan-Erzurum-Kars hızlı tren hatlarıyla Bakü-Tiflis-Kars demir yolu hattına entegre edilmesi
planlanmaktadır (Harita 3.2).
0 100 200
Km
Cumhuriyet öncesi demir yolu ağı 4.136 km 2004-2016 arası 1.805 km
Cumhuriyetin ilk yılları (1923-1950) 3.764 km İnşası devam eden 4.053 km
1951’den 2003 sonuna kadar 945 km
Harita 3.2: 1856’dan 2016’ya Türkiye’de demir yolları
Demir yolu ağları, şehirler arası
ulaşımda önemli olduğu kadar bü-
yük kentlerin şehir içi ulaşımında
da trafik sorunlarının çözümüne
katkı sunar. Örneğin İstanbul’un
ulaşım sorunlarına uzun süreli çö-
zümler getirilmesi, Asya-Avrupa
kıtalarının deniz altından kesinti-
siz bir demir yolu sistemi ile bir-
birine bağlanması, tarihî yarıma-
dadaki araç sayısının azaltılarak
tarihî ve kültürel çevrenin korun-
masına katkı sağlanması amacıyla
Marmaray Projesi hayata geçiril-
miştir (Görsel 3.15).
Görsel 3.15: Marmaray İstanbul Boğazı geçişi
106