Page 20 - Coğrafya 12 | 2.Ünite
P. 20

3 4    4 Deniz Yolları

               Üç tarafı denizlerle çevrili olan Türkiye, üç kıtanın ana geçiş yolları üzerindeki konumu nedeniyle transit
               taşımacılık açısından büyük bir öneme sahiptir. Denizciliğin geliştirilmesi ve bu coğrafi avantajın en etkin
               şekilde kullanılması ülkemizin gelişmesine katkı sağlayacaktır.

               Türkiye’de denizcilik işletmeciliğinin ilk adımı 1843 yılında kurulan Fevaid-i Osmaniye ile atılmıştır. 1851
               yılında bugünkü İstanbul şehir hatları vapurlarının temeli olan Şirket-i Hayriye, Galata Köprüsü’nden Hay-
               darpaşa’ya, Beşiktaş’tan Üsküdar ve Haydarpaşa’ya olmak üzere iki yeni hatla yolcu taşımaya başlamıştır.

               1 Temmuz 1926 tarihinde çıkarılan ‘‘Kabotaj Kanunu’’ Türk denizciliği için bir dönüm noktası olmuştur.
               Bu kanunla; kıyılarımızda ve iç sularımızda yapılacak tüm faaliyetlerin hakları Türk gemilerine ve Türk
               vatandaşlarına verilmiştir. Ayrıca 1935 yılından itibaren 1 Temmuz ‘‘Kabotaj ve Denizcilik Bayramı’’
               olarak kutlanmaktadır.

               Deniz yolları işletmesi, 1937 yılında Denizbank’a; 1939 yılında Devlet Limanları İşletme Umum Müdürlü-
               ğü ile Devlet Deniz Yolları ve İşletmeleri Umum Müdürlüklerine; son olarak 1944’te Devlet Deniz Yolları
               ve Liman İşletmeleri Umum Müdürlüğüne verilmiştir.
               20. yüzyılın son çeyreğinde kara, deniz ve hava taşımacılığı tüm dünyada bütünleşme eğilimine girmiştir.
               Yüklerin kapıdan kapıya taşınmasına olanak sağlayan çok biçimli taşımacılık, özellikle konteynerlerin or-
               taya çıkmasıyla önem kazanmıştır.

               Türkiye’de uluslararası ticaretin yaklaşık %65’i en ucuz taşıma türü olan deniz yolu ile gerçekleştirilmek-
               tedir (Grafik 3.11). Bu nedenle ticari işlevi yüksek Haydarpaşa, İskenderun, Bandırma, Derince, Samsun,
               İzmir ve Mersin limanları oldukça önemlidir. Bu limanların birçoğunun hinterlandının hem kara hem demir
               yolu ile bağlantısı vardır.

               Türk Deniz Ticaret Filosu’nu oluşturan gemilerin çoğunluğunu, kuru yük gemileri oluştururken deniz yol-
               larında taşınan önemli yükler; maden cevherleri, tahıl ürünleri, orman ve sanayi ürünleri gibi dökme kuru
               yüklerdir. Konteyner taşımacılığında önde gelen limanlarımız arasında başı %37’lik payla İstanbul Ambar-
               lı çekerken İzmir, Mersin ve İstanbul Haydarpaşa limanları da konteyner taşımacılığında önemlidir.

               Ülkemizde uluslararası araç taşımacılığında (Ro-Ro), ilk olarak Haydarpaşa-Trieste (Triest, İtalya) ile baş-
               layan hatlara Mersin, İzmir bağlantılı Venedik-Trieste olarak devam edilmiş, sonrasında buna Karadeniz
               hattı da eklenmiştir (Görsel 3.17). Türkiye’nin uluslararası yolcu taşımacılığında (kruvaziyer) önde gelen
               limanları, ana kruvaziyer limanı özelliğindeki İstanbul, İzmir, Çeşme, Kuşadası, Bodrum, Marmaris, Alan-
               ya ve Antalya limanlarıdır.                     198


                                                          142                 İhracat           İthalat
                                                                                                         120



                                                                                                    78

                                                                     44
                                                                          34
                                                                                          18  23                   19
                                                                                0,6  1,4                       1

                                                           TOPLAM     Kara yolu  Demir yolu  Hava yolu  Deniz yolu  Diğer

               Görsel 3.17: TIR taşımacılığında kullanılan Ro-Ro gemisi  Grafik 3.11: Türkiye’de dış ticaretin ulaşım sistemle-
                                                                  rine göre dağılımı (milyar dolar) 2016 TÜİK.






         108
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25