Page 19 - Coğrafya 12 | 2.Ünite
P. 19
3 4 3 Hava Yolları
Hava yolu ulaşım sistemi şüphesiz çağın en hızlı ulaşım sistemidir. Bununla birlikte sivil havacılık ve bu
sistemle yolcu taşımacılığındaki gelişmeler oldukça yenidir.
Anadolu’da ilk havacılık hareketlerinin başlaması Osmanlı Dönemi’ne dayanmaktadır. Sivil havacılık
1933 yılında ‘‘Hava Yolları Devlet İşletmesi”nin kuruluşu ile başlamıştır. Daha önce askerî ihtiyaçlar için
alınan uçaklar, yolcu ve yük taşımaya elverişli hâle getirilmiştir. İlk ticari uçuşlar İstanbul-Eskişehir-Anka-
ra hattında, ilk yurt dışı seferi ise 1947 yılında Ankara-İstanbul-Atina hattında gerçekleştirilmiştir.
1983 yılındaki 2920 sayılı ‘‘Sivil Havacılık Kanunu’’ ile birlikte hava yolu ulaştırmasında belirgin geliş-
meler yaşanmaya başlamıştır. Bu tarihe kadar THY, hava yolu taşımacılığında tek liderken bu dönemden
sonra özel hava yolu işletmeleri de pazarda yer almaya başlamıştır.
Türkiye’de son yıllarda uçak ve yolcu sayılarında önemli gelişmeler olmuştur. 1970’te 17 olan yolcu uça-
ğı sayısı 2016’da 540’a; 1970’te 2,7 milyon olan toplam yolcu sayısı ise 2016’da 175 milyona erişmiştir
(Grafik 3.10)
Yolcu Uçağı Sayısı Yolcu Sayısı
600 180.000.000
450 135.000.000
300 90.000.000
150 45.000.000
0 0
1970 1980 1990 2000 2010 2016
Grafik 3.10: Türkiye’de yıllara göre yolcu uçağı ve yolcu sayıları
İstanbul Atatürk Havalimanı’nın yoğunluğu ve kapasite yetersizliği sebebiyle Bakanlar Kurulu kararı ile
yeni bir havalimanının inşa edilmesine karar verilmiştir. 13 Ağustos 2012 tarihinde bölge seçimi yapıla-
rak projenin hayata geçirilmesi için ilk adım atılmıştır. İstanbul Havalimanı, Karadeniz sahilinde Terkos
Gölü’ne yakın Arnavutköy-Göktürk-Çatalca kavşağındaki 77 kilometrekarelik alana yapılmıştır. İstanbul
Havalimanı 150 milyon yolcu kapasitelidir ve 2018’de ticari uçuşlara başlamıştır (Görsel 3.16).
Görsel 3.16: İstanbul’da mevcut
olan ve yapımı devam eden
havalimanları
Sabiha Gökçen Havalimanı
İstanbul Havalimanı
107