Page 25 - Coğrafya 12 | 3.Ünite
P. 25
saat
Genel Ağ’ın yardımıyla küreselleşme çok büyük boyutlara ulaşmış, uzaklar yakın olmuştur. Öyle ki dünya-
nın en uzak noktalarında yaşayan milyarlarca insanın iletişim kurup kültürel aktarım yapması sağlanmıştır.
Birbirine çok uzak coğrafyalardaki ülkelerin insanları; Genel Ağ sayesinde ülkelerini ve kültürlerini tanıtıp
o ülkelere karşı merak duygusunun artmasını ve turizm faaliyetlerinin gelişmesini sağlamakta, uçak bile-
tinden seyahat edecekleri ülkeler ve konaklayacakları mekanlara kadar pek çok ayrıntıyla ilgili ön bilgi
edinmektedir. Ayrıca insanların mekân değiştirmeksizin dünyanın farklı noktalarıyla temas hâlinde olması
ve sosyalleşmesi teknolojik gelişmelerin herkesi kapsayan ve hayatı kolaylaştıran yönünü ortaya koymak-
tadır (Görsel 2.3).
Teknolojik gelişmenin bir sonucu olan küreselleş-
menin en önemli ekonomik getirilerinden biri de
e-ticarettir. E-ticaret sayesinde üretilen herhangi bir
ürünün dünyanın her yerine ulaşması sağlanır. Satın
alma, kargolama ve satış sonrası teknik destek gibi
konularda müşteri memnuniyetiyle e-ticaret hacmi her
geçen yıl artmaktadır (Grafik 2.1). Ayrıca küçük öl-
çekli üreticiler e-ticaret sayesinde ham maddesini ülke
dışından uygun fiyata temin edip mamül maddeye dö-
nüştürerek uzak coğrafyalara satıp işletmesini büyüte-
bilir. Tüm bu bilgiler ışığında teknolojideki hızlı büyü-
me bir taraftan ülkeler arasındaki ekonomik engelleri
Görsel 2.3: Genel Ağ engelli insanların tüm dünya ile kaldırıp dünyayı küresel bir köy hâline getirirken diğer
iletişime geçerek sosyalleşmesini sağlar. taraftan da kültürel etkileşimi kaçınılmaz kılar.
20
2012 Dünya ortalaması % 4
2012
17,1 2016 2016 Dünya ortalaması % 9
15
14,9
E-ticaretin payı (%) 10 9,4 10,5 8,5 2016 Dünya Ortalaması
9
6,7
5,5
5
2012 Dünya Ortalaması
4,3 4,1 4,1 4,0 4
3,5
2,8
2,4
1,7 1,8
0,7 0,5
0
Çin ngiltere ABD Almanya Hindistan Rusya Brezilya Türkiye Endonezya
Grafik 2.1: Teknolojinin gelişmesiyle e-ticaret hacmi her geçen yıl artmaktadır.
Genel Ağ’ı yaygın kullanmayan nesillerin teknolojiye adaptasyonu ile yaygın kullanan nesillerin durumu
farklılıklar gösterir (Tablo 2.1). Ekonomik ve sosyal hareketlerin belirlediği yaş aralıklarına kuşak denir.
1965 doğumlular ve sonrasını kapsayan yaş aralıkları x, y ve z kuşakları olarak sınıflandırılmıştır.
X kuşağı; yaklaşık olarak 1965-1980 yılları arası doğanlar
Y kuşağı; yaklaşık olarak 1981-2000 yılları arası doğanlar
Z kuşağı; yaklaşık olarak 2001 ve sonrası doğanlar
Bu kuşaklarının her birinin doğduğu dönemin şartları teknolojiye uyumunu belirlemiştir.
171