Page 29 - Coğrafya 12 | 3.Ünite
P. 29
COĞRAFYA GAZETESİ 8
2017
Türkiye’de İnovasyon Haftası Başladı
Türkiye İnovasyon ve Girişimcilik Haftası’nda yapılan değerlendirmeye göre düne ka-
dar dünyanın en değerli markaları gıda firmalarıydı. Ancak günümüz dünyasında inovas-
yonla bu firmaların yerini teknoloji firmaları aldı.Türkiye’nin ekonomik ve toplumsal
kalkınmasında, rekabet gücü kazanmasında, sürdürülebilir büyümeyi yakalamasında,
toplumsal refahı ve yaşam kalitesini artırmasında Ar-Ge ve inovasyon çok kritik bir rol
oynamaktadır. Türk firmaları, ürün kalitesi konusunda küresel piyasadaki rakipleri ile
yarışabilecek ve hatta rakiplerinin önüne geçebilecek düzeye ulaşmış bulunmaktadır. Bu
durum da ihracat rakamlarına yansımaktadır.
2 3 Ülkelerin Ekonomisinin Gelişmesinde Etkili Olan Faktörler
Sanayi Devrimi, dünyadaki ekonomik dengeleri değiştiren önemli bir olgudur. Bu devrimle birlikte üre-
timin artışına bağlı olarak sanayileşen bazı ülkelerde ekonomik gelişme hız kazanırken sanayileşemeyen
ülkeler daha da fakirleşmiştir. Bu durum, dünya ülkeleri arasında ekonomik denge açısından bir uçurum
oluşturmuştur.
Gelişmişlik seviyesinin belirlenmesinde genellikle ülkelerin ekonomik özellikleri değerlendirilir. Birleşmiş
Milletlerin yaptığı sınıflamaya göre gelişmişlik seviyesi için temel ölçüt kişi başına düşen millî gelirdir.
Buna göre kişi başına düşen millî gelirin 1.000 ile 10.000 dolar arasında olduğu ülkeler gelişmekte olan
ülkeler; 10.000 doların üzerinde olduğu ülkeler ise gelişmiş ülkeler olarak belirlenmiştir.
Gelişmiş ülkeler kalkınma hamlelerini büyük ölçüde tamamlamış oldukları için ekonomik büyüme oranları
düşüktür. Günümüzde dünyanın azımsanmayacak bir kısmını ise gelişmekte olan ülkeler oluşturur. Latin
Amerika, Afrika, Asya (Japonya hariç) ve Orta Doğu ülkeleri bu ülkeler arasında yer alır. Gelişmekte
olan ülkeler dünya ortalamasının üzerinde büyüme oranlarına sahiptir (Grafik 2.3). Ancak gelişmekte olan
ülkelerin ekonomik hacimleri nispeten küçük olduğu için mevcut büyüme oranlarıyla gelişmiş ülkeleri
yakalayamamaktadır.
(%)
10
8
6
4
2
0
2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
-2
-4
-6
Gel m ülkeler Gel mekte olan ülkeler Dünya
Grafik 2.3: Gelişmişlik seviyesine göre küresel büyüme oranları, IMF
175