Page 305 - Defterim - Felsefe 10
P. 305

44. ÜNİTE

          13.  Filozof  bir  temele  oturtulmuş  ama  sonuna  kadar   15.  Estetik  beğenilerin  tartışılamayacağı  sözü  doğru
             geliştirilmemiş bir düşünceden işe başlar ve bu dü-      olabilir; ama bu gelişebileceği doğrusunu da dışla-
             şünce üzerine çalışmaya devam ederse bu ışığın ilk       mamalıdır. Bunu herkes herhangi bir alanda günlük
             kıvılcımlarını borçlu olduğu düşünürün ulaştığı yer-     yaşantısından  çıkarabilir.  Örneğin  değişik  müzik
             den daha ileri gider.                                    türleri dinlemekten pek keyif almayan birisi müziğin
            Bu  parça  aşağıdaki  yargılardan  hangisini  destek-     diğer türlerini inceleyecek vakit istek ve fırsat bulsa
                                                                      yeğlediği türü ve tarzları yanılmadan ayırt edecek
            ler?                                                      düzeye gelebilir; artan bilgisi da müzikten daha ince
            A) Filozof işine önyargısız ve eskimiş genellemeler-      tatlar almasına katkıda bulunabilir. Aynı şekilde bir
               den arınarak başlamalıdır.                             kişi değişik minyatürleri seyrede seyrede minyatür
            B) Filozof felsefi soruşturmaya başlarken sorulabi-       sanatı konusunda bir anlayışa ve seçiciliğe ulaşa-
               lecek tüm soruları öncelikle kendisine sormalıdır.     bilir.
            C) Filozof yaşadığı çağın ele alınmamış temel sorun-     Bu parçaya dayanarak aşağıdaki yargılardan han-
                                                                     gisine varılabilir?
               larından yola çıkmalıdır.                             A)  Sanat  hakkında  bilgi  sahibi  olmak  için  sanata
            D)  Felsefe  etkinliği  filozofların  kendi  aralarındaki   eleştirel bakmak gerekir.
               tartışmalarla gelişir.                                B) Yapımı çok zaman ve emek gerektiren yapıtlar ço-

            E) Filozoflar felsefi düşünce birikiminden beslenir ve      ğunluk tarafından beğenilir.
               bu birikime katkıda bulunur.                            C) Sanat yapıtları ancak o ürünü yaratan sanatçılar

                                                (2001-ÖSS)              tarafından açıklanabilir.
                                                                     D) Üzerinde görüş birliğine varılan yapıtların sanat-
                                                                        sal değeri vardır.

          14.  Akşam  karanlığında  eve  girdiğinizde  her  zamanki   E) Sanattaki beğeni karşılaşılan eserler çeşitlendikçe
                                                                        çelişir.
             gibi elektrik düğmesine basıyorsunuz; ama bekledi-
             ğinizin tam tersine lambanız yanmıyor. Bir an için                                         (2001-ÖSS)
             şaşkınlık  içindesiniz.  İster  istemez  çok  geçmeden
             kafanızda  birtakım  olasılıklar  belirecek  şaşkınlı- Felsef i O kuma ve Y azma  16. Bilim adamı problem çözme sürecinde önce prob-
             ğınızı giderecek bir açıklama bulmaya girişeceksi-       lemini  aydınlatacak  noktaları  saptamalı  sonra  bu
                                                                      saptamalarda deneysel olarak sınanabilir sonuçlar
             niz. Sigorta atmış olabilir ampul gevşemiş olabilir      çıkarmalıdır. İkinci aşama için gereken bilgiyi ona
             vb. Bu olasılıklardan birinin doğru çıkması hâlinde      okul öğrenimi vermiştir; bu bilgilere dayalı çalışma-
             şaşkınlığınız giderilmiş olacak beklenmeyen durum        ları onun başarılı olmasını sağlar. Ancak ilk aşama-
             sizin için beklenen bir durum niteliği kazanacaktır.     da başarılı olabilmesi için bilim adamının elinde ne
             Demek oluyor ki açıklama çabası şaşkınlığımızı gi-       bilinen bir yöntem vardır ne de okulda öğrendikleri-
             derme beklentilerimizle olup bitenler arasındaki uy-     nin ona yararı olacaktır.
             gunluğu  sağlama  ihtiyacımızdan  doğmaktadır.  Bu      Aşağıdaki yargılardan hangisi bu parçada öne sü-
             günlük düşünme düzeyinde olduğu gibi bilimde de         rülen görüşü özetlemektedir?
             böyledir.                                               A) Aynı probleme çözüm arayan bilim adamları aynı

            Bu parçaya göre “açıklama” eylemi aşağıdakilerin            noktadan yola çıksalar bile farklı sonuçlara ula-
            hangisinden kaynaklanmaktadır?                              şabilirler.
            A) Her sorunun cevaplanabilmesi için yeterli bilgiye     B) Bilim adamı bilimsel kuramlardan yola çıktığında
               sahip olunduğu inancından                                ulaşacağı sonuçlar bilim çevreleri tarafından ka-
            B) Beklenmeyen bir durumun yarattığı huzursuzluğu           bul edilecektir.
               giderme isteğinden                                    C) Bilim adamının başarılı olabilmesi yalnızca eği-
                                                                        tim ile değil probleme çözüm getirecek noktaları
            C) Bilimsel bilginin başkalarına da aktarılması ge-         fark etme yeteneğine de bağlıdır.
               rektiği düşüncesinden                                 D) Bilim adamının izlediği yöntem doğruysa ulaştığı
            D) Günlük düşünce düzeyinden bilimsel düşünce sü-           sonuç da doğrudur.
               recine geçilmesi gereksiniminden                      E) Bilim adamı çalışmalarına başlarken kendisinden
            E) Çeşitli alanlardaki bilgileri birbiriyle ilişkilendir-   önceki  önemli  çalışmaları  incelemeli  onlardaki
               me çabasından                                            eksiklikleri görebilmelidir.
                                                                                                        (2002-ÖSS)
                                                (2001-ÖSS)

                                                                                                                        303
   300   301   302   303   304   305   306   307   308   309   310