Page 323 - Defterim - Felsefe 10
P. 323

TEST 8                                    KARMA TESTLER

          1. Bir masalda, iki terzi, krala diktikleri giysiyi yalnızca   3. Milet felsefe okulu düşünürlerinden,
            akıllı insanların görebileceğini söyleyerek onu kan-       _  Thales, yeryüzü ve gökyüzündeki her şeyin su-
            dırırlar. Aslında ortada, dikilmiş herhangi bir giysi          dan türediğini,
            yoktur. Kralla karşılaşanlar, akılsız diye damgalan-       _  Anaksimandros,     doğada    var   olanların
            mamak için, onun çıplak göründüğünü söylemez; ak-              Apeıron’dan (sınırlı olmayan) meydana geldi-
            sine, olmayan giysiye herkes övgüler yağdırır. Kralın          ğini,
            çıplak olduğunu, onu gören bir çocuk söyler yalnızca.
            Bir düşünür de bir çocuk gibi, gerçeği söyleyebilecek      _  Anaksimenes, var olan her şeyin sıcak nefes
            yüreklilikte olmalıdır. Kendi çağının tüm önyargıları-         adını  verdiği  havadan  oluştuğunu  ileri  sür-
            na karşın, saygınlığın zedelenmesi pahasına, gerçeği           müştür.
            olduğu gibi ortaya koymalı; çocukların yetişkinlikte     Bu görüşler, Milet felsefe okulunda aşağıdaki soru-
            yitirdikleri bu özelliği korumaya çalışmalıdır.          lardan hangisine yanıt arandığını gösterir?
            Bu parçaya göre, bir düşünürde aşağıdaki özellik-        A) Evren değişebilir mi?
            lerden hangisinin bulunması gerekir?                     B) Bilgimiz ne ile başlar?
            A) Cevaplardan çok, sorulara ağırlık verme                    C) İnsan, aklıyla evreni kavrayabilir mi?
            B) Soruşturmasına, olabildiğince çok soruyla başla-      D) Sonsuz olan nedir?
               ma                                                    E) Evrenin ilk öğesi (arkhe) nedir?
            C) Bilimsel otoritelerle uyum içinde çalışma
            D) Daha önce cevaplanmamış sorular sorma                                                    (1991-ÖYS)
            E) Genel görüş ve kabullerin tutsağı olmaktan ka-
               çınma
                                                                   4. Şüpheci (Septik) filozoflardan Pyrrhon’a göre:
                                                (2002-ÖSS)
                                                                       _  Duyular ve akıl bize nesneleri olduğu gibi de-
                                                                1 0 . SINIF FELSEFE DEFTERİM
                                                                           ğil, göründükleri gibi yansıtırlar.
                                                                       _  Her şey için, eşit güce sahip ve birbirinin kar-
                                                                           şıtı olan iki ayrı kanıt ileri sürülebilir;
                                                                       _  Bu iki nedenden ötürü her türlü mutlak yargı
                                                                           ve değerlendirmeden kaçınılmalıdır.
                                                                     Pyrrhon’un  bu  görüşlerinin  dayandığı  varsayım
                                                                     aşağıdakilerden hangisidir?

          2. Felsefe ilk kez Batı Anadolu’nun zengin liman kentle-   A) Kesin yargıya ancak şüphe ederek ulaşılabilir.
            rinde ortaya çıkmıştır. Doğudan gelen kervan yolla-      B) Kesin bilgiye ulaşmak olanaksızdır.
            rının sonunda bulunan bu kentler, deniz ticaretinin de   C) Her filozof, kendinden önceki bilgi birikimini sor-
            merkezini oluşturmaktaydı. Ticari ilişkilerde sadece        gulamalıdır.
            mallar değiş tokuş edilmez, bu malların üretiminde       D) Her türlü bilginin kaynağı sezgidir.
            kullanılan bilgi, görüş ve teknikler de öğrenilirdi. İşte
            bu alışveriş Batı Anadolu’nun liman kentlerinde ya-      E) Yanlışlığı kanıtlanmadığı sürece her bilgi doğru-
            şayanların dünyayı tanıma, dolayısıyla eski düşünce-        dur.
            lerinden kuşku duyma ve bunların yerine yeni bilgi                                          (1995-ÖYS)
            ve birikimlerine uygun bir düşünce sistemi oluşturma
            yönünde büyük bir atılım yapmasını sağlamıştır.
            Bu  parçada,  felsefenin  doğuşu  aşağıdakilerden      5.  Arabamın  motoru  çalışmıyor.  Tamirciye  gösterip
            hangisine bağlanmıştır?                                  “Karbüratörde ne var?” diye sorduğumda, Hiç di-
            A)  Çeşitli  uygarlıkların  bilgi  birikiminden  yararla-  yor. Bunun bir önerme olduğunu kabul edersek, bu
               nıldığı bir refah ortamının oluşmasına                önerme  doğru  olabilir  mi?  Elbette  doğru  olabilir.
            B) Ticaret yoluyla zenginleşen toplumlarda sanatçı       Ama bir önerme doğruysa gerçekliğin de onun söyle-
               ve düşünürlere yönetimde önemli görevler veril-       diği gibi olması gerekir. Doğruluğun tanımı bu. Öy-
               mesine                                                leyse karbüratörde bir hiç olması gerekir.
            C) Toplumda kültürel etkileşim yoğunlaştıkça eğitime     Bu parçaya göre, doğru önermede bulunması gere-
               verilen önemin de artmasına                           ken özellik aşağıdakilerden hangisidir?
            D)  Üretim  tekniklerinin  gelişmesi  sonucu  ulaşım     A) İfadesinin kısa ve basit olması
               araçlarının çeşitlenmesine                            B) Yanlış yoruma kapalı olması
            E) Ticaretin geliştirdiği girişimci kişiliğin yaşam tar-  C) Akla uygun olması
               zına da yansımasına                                   D) Gerçeğe uygun olması

                                        (1999-ÖSS-İPTAL)             E) Duruma göre değişebilmesi
                                                                                                        (2005-ÖSS)

                                                                                                                        321
   318   319   320   321   322   323   324   325   326   327   328