Page 328 - Defterim - Felsefe 10
P. 328

KARMA TESTLER

          7. Kaf Dağı’nın ardında Zümrüdüanka kuşu var mı yok      9. Bazı düşünürler, içinde yaşadıkları toplum düzenini
            mu? Var dediğimizde de yok dediğimizde de fark et-       eleştirmiş ve gerçekleşme şansı fazla olmayan, düşsel
            miyorsa bunu bilmenin benim için önemi yoktur. Bu-       bir  toplum  düzeni  tasarlamışlardır.  Bu  düşünürler,
            nunla birlikte, Kaf Dağı var, onun ardında da Zümrü-     insanın,  dolayısıyla  toplumun  kurtuluşunun  ancak
            düanka kuşu var diyorsam ve bu bilgiler benim işime      tasarladıkları bir ideal düzene geçilmesiyle olanaklı
            yarıyorsa bunlar doğrudur.                               olduğunu savunurlar.
            Bunları  söyleyen  kişinin  görüşü,  bilgi  kura-        Yukarıda  sözü  edilen  ideal  toplumsal  düzen  tasa-
            mıyla  ilgili  aşağıdaki  yaklaşımlardan  hangisine      rımlarına ne ad verilir?
            uymaktadır?                                              A) Karizmatik egemenlik
            A) Kuşkuculuk             B) Pragmatizm                  B) Sivil toplum
            C) Empirizm               D) Sezgicilik                  C) Kosmos
                        E) Fenomenolojizm                            D) Deizm
                                                (2006-ÖSS)           E) Ütopya

                                                                                                        (1998-ÖYS)










                                                                1 0 . SINIF FELSEFE DEFTERİM









                                                                  10. Kimi sanatçılar dünyayı, ona ilişkin her türlü bayat
          8. Yaptığı iyiliği başkaları duysun diye, kendine daha      algının; pembe ten, sarı veya kırmızı elmalara iliş-
            fazla değer verilsin diye yapan veya doğruluğu dil-       kin her türlü önyargının dışında, yepyeni görmemizi
            lerde dolaşmak koşuluyla doğru olan adamdan pek           isterler. Basmakalıp düşüncelerden kurtulmak kolay
            hayır gelmez. Oysa sanıyorum Ahmet birçok onurlu          değildir elbette. Ama bu kalıplardan kurtulan sanat-
            iş gördü. Fakat şimdiye kadar bu işleri o kadar gizli     çılar, genellikle en ilginç yapıtlarını veriyorlar. Bize,
            tuttu ki onlardan söz etmiyorsam suç benim değildir.      doğadaki  varlıkların  hiç  düşlemediğimiz,  yepyeni
            Ahmet’i erdemli kılan parlak görünmek isteği değil,       güzelliklerini görmeyi öğretenler de onlardır. Eğer
            parlak işler görmesidir.                                  onları izleyip onlardan bir şeyler öğreniyorsak, pen-
            Bu parçaya göre, iyi işler yapan birinin erdemli ol-      cereden dışarı bakmak bile heyecan verici bir serü-
            ması aşağıdakilerden hangisine bağlıdır?                  vene dönüşecektir.
            A) İyi olarak anılmasına                                 Bu parçaya göre, sözü edilen sanatçılar bize aşağı-
            B) Gösterişten sakınmasına                               dakilerden hangisini kazandırmaktadır?
            C) Vicdanen rahat olmasına                               A) Heyecanları denetleme yetisi
            D) “İyi”yi istemesine                                    B) Değerleri karşılaştırma yetisi
            E) Doğru adam olmasına                                   C) Renkleri doğadaki gibi algılama yetisi
                                                                     D) Farklı güzellik anlayışlarını kabul etme eğilim
                                                (2007-ÖSS)
                                                                     E) Doğadaki güzellikleri resme yansıtma isteği
                                                                                                        (2003-ÖSS)















    326
   323   324   325   326   327   328   329   330   331   332   333