Page 63 - Defterim - Felsefe 10
P. 63
.........................................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................................
3. Etkinlik: Aşağıdaki metni okuyarak soruları cevaplayınız.
(…) Toplum hayatının başlaması ve insanlar arasında artık kurulmuş bulunan ilişkiler, onlardan, ilkel
yapılarına dayananlardan farklı nitelikler istemektedir. Ahlâk düşüncesi insan eylemlerine sokulmaya
başladığı için, kanunlar meydana çıkmadan önce herkes, maruz kaldığı saldırıları yargılayan tek yargıç
olduğu ve öcünü kendi aldığı için, sırf doğa hâline uygun düşen iyilik, artık, doğmakta olan topluma
uygun olan iyilik değildi. (…) İnsanlar kaba saba kulübeleriyle yetindikleri, hayvan derilerinden yaptıkları
elbiselerini diken ya da kılçıkla dikmekle, kuş tüyleriyle, deniz hayvanlarının kabuklarıyla süslenmekle,
vücutlarını çeşitli renklere boyamakla, oklarını yaylarını yetkinleştirmekle ya da güzelleştirmekle, keskin
taşlarla birkaç balıkçı kayığı ya da bazı kaba müzik aletleri yontmakla yetindikleri sürece; kısacası,
sadece bir tek kişinin yapabileceği işlere, birçok elin katılmasına gerek göstermeyen sanat ve hünerlere
özenle çalıştıkları sürece doğalarının olanak verdiği kadar özgür, sıhhatli, iyi, mutlu yaşadılar (…). Fakat
bir insanın yardımına gereği olduğu andan beri, bir kişinin iki kişiye yetecek kadar yaşama araç ve
gereçlerine sahip olmasının yararlı, kârlı olduğu farkedildiği andan beri eşitlik kayboldu, mülkiyet işe
karıştı, çatışma zorunlu oldu. (…) Doğa hâlinde hemen hiç bulunmayan eşitsizlik, gücünü ve artışını bizim
yeteneklerimizden, insan aklının ilerlemesinden alır; ve sonunda mülkiyetin ve kanunların yerleşmesiyle
sabitleşir ve yasallaşır. (…)
J. J. Rousseau (J. J. Russo), İnsanlar Arasındaki Eşitsizliğin Kaynağı
(Aslına sadık kalınarak kısaltılmıştır.)
1. Metinde ileri sürülen görüşü ve görüşü destekleyen argümanları yazınız.
2. Metinde ileri sürülen görüşe katılıyor musunuz? Gerekçeleriyle açıklayınız.
61