Page 63 - Defterim - Felsefe 10
P. 63

.........................................................................................................................................................................................................

            .........................................................................................................................................................................................................
            .........................................................................................................................................................................................................

            .........................................................................................................................................................................................................

            .........................................................................................................................................................................................................
            .........................................................................................................................................................................................................

            .........................................................................................................................................................................................................
            .........................................................................................................................................................................................................

            .........................................................................................................................................................................................................



            3.  Etkinlik:  Aşağıdaki metni okuyarak soruları cevaplayınız.
         (…)  Toplum  hayatının  başlaması  ve  insanlar  arasında  artık  kurulmuş  bulunan  ilişkiler,  onlardan,  ilkel
         yapılarına  dayananlardan  farklı  nitelikler  istemektedir.  Ahlâk  düşüncesi  insan  eylemlerine  sokulmaya
         başladığı için, kanunlar meydana çıkmadan önce herkes, maruz kaldığı saldırıları yargılayan tek yargıç
         olduğu ve öcünü kendi aldığı için, sırf doğa hâline uygun düşen iyilik, artık, doğmakta olan topluma
         uygun olan iyilik değildi. (…) İnsanlar kaba saba kulübeleriyle yetindikleri, hayvan derilerinden yaptıkları
         elbiselerini diken ya da kılçıkla dikmekle, kuş tüyleriyle, deniz hayvanlarının kabuklarıyla süslenmekle,
         vücutlarını çeşitli renklere boyamakla, oklarını yaylarını yetkinleştirmekle ya da güzelleştirmekle, keskin
         taşlarla  birkaç  balıkçı  kayığı  ya  da  bazı  kaba  müzik  aletleri  yontmakla  yetindikleri  sürece;  kısacası,
         sadece bir tek kişinin yapabileceği işlere, birçok elin katılmasına gerek göstermeyen sanat ve hünerlere
         özenle çalıştıkları sürece doğalarının olanak verdiği kadar özgür, sıhhatli, iyi, mutlu yaşadılar (…). Fakat
         bir  insanın  yardımına  gereği  olduğu  andan  beri,  bir  kişinin  iki  kişiye  yetecek  kadar  yaşama  araç  ve
         gereçlerine  sahip  olmasının  yararlı,  kârlı  olduğu  farkedildiği  andan  beri  eşitlik  kayboldu,  mülkiyet  işe
         karıştı, çatışma zorunlu oldu. (…) Doğa hâlinde hemen hiç bulunmayan eşitsizlik, gücünü ve artışını bizim
         yeteneklerimizden, insan aklının ilerlemesinden alır; ve sonunda mülkiyetin ve kanunların yerleşmesiyle
         sabitleşir ve yasallaşır. (…)
                                                     J. J. Rousseau (J. J. Russo), İnsanlar Arasındaki Eşitsizliğin Kaynağı
                                                                                 (Aslına sadık kalınarak kısaltılmıştır.)

         1.  Metinde ileri sürülen görüşü ve görüşü destekleyen argümanları yazınız.












         2.  Metinde ileri sürülen görüşe katılıyor musunuz? Gerekçeleriyle açıklayınız.














                                                                                                                         61
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68