Page 286 - DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10
P. 286
TEST – 3 5. ÜNİTE: ROMAN
1. 3 ve 4. soruları aşağıdaki metinlere göre cevaplayınız.
Servetifünun edebiyatının en önemli roman
yazarıyım. Türk romanının gerçek anlamda Batılı
I. METİN
bir kimlik kazanmasında büyük rol oynadım.
Yaşadığım dönemin etkisiyle toplumsal temaları Ahmet Cemil’in sada-yı mühtezzinde musikiperdaz
değil aşk, umutsuzluk, hayal kırıklığı, karamsarlık olan âheng-i saf, asâ-yı sehhar-ı dehaya temas
gibi bireysel temaları işledim. Sanatkârane etmiş zannedilen çehresinde parlayan necm-i
bir üslupla kaleme aldığım romanlarımda pertev-bâr-ı sâniha, lambanın hafif ziyası,
kahramanlarımın tutku ve duygularını tahlil mevvac-ı tütün dumanları arasında yükseliyor
ettim, onları kendi çevreleri içinde gösterdim. görünen hey’eti, bir nazm-ı dil-nüvaz suretinde
Aşk-ı Memnu, Kırık Hayatlar, Mai ve Siyah adlı titrek dudaklarından dökülen bu sözler, sanki
romanlarım oldukça meşhurdur. hazârî bir dâire-yi cezbe içine almış idi.
Halit Ziya Uşaklıgil, Mai ve Siyah
Fecriati topluluğuna katıldım ancak II. METİN
Servetifünun’un devamı ve Fransız edebiyatının Daha otuz beşimize basmadan her şeyin bittiğini,
sahte ve noksan bir taklidi olarak gördüğüm bu her işin tamam olduğunu; aşkın, arzunun, ümit ve
topluluktan kısa süre sonra ayrıldım. “Kirpi” ihtirasın bir daha uyanmamak üzere sönüp gittiğini
takma adıyla siyasi mizah yazıları yazdım. kendi kendimize itiraf etmek; kendi kendimize bütün
Memleket Hikâyeleri adlı eserim “Yeni Lisan” saadet ve muvaffakıyet kapılarının kapandığını
arayışlarının meyvesini verdiği ilk eserlerden söylemek ve gelip burada bir ağaç gibi yavaş yavaş
biridir, ayrıca bu eserimle Anadolu’ya yönelişin kurumaya mahkûm olmak… Böyle mi olacaktı?
öncü isimlerinden biri oldum. İttihat ve
Mehmet Ali, bana “Gel beyim, seni bizim köye
Terakki’nin iş başına gelişinden I. Dünya Savaşı’na
götüreyim; buralarda, yalnız başına sersebil olursun.”
kadarki dönemde İstanbul’un içinde olduğu
dediği vakit bir Anadolu köyünün ne olduğunu
durumu öğrenmek istersen İstanbul’un İç Yüzü
bilmiyor değildim.
adlı romanımı okuyabilirsin.
Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Yaban
Bu parçalarda kendileri hakkında bilgi veren 3. Bu parçalarla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi
yazarlar aşağıdakilerin hangisinde doğru verilmiştir? DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 — ÇOKTAN SEÇMELİ SORULAR söylenemez?
A) Halit Ziya Uşaklıgil - Refik Halit Karay A) Birinci metin Servetifünun, ikinci metin Millî
Edebiyat Dönemi yazarına aittir.
B) Mehmet Rauf - Yakup Kadri Karaosmanoğlu
B) “Yeni Lisan” hareketiyle başlayan dilde sadeleşme
C) Hüseyin Cahit Yalçın - Halide Edip Adıvar
ve millîleşme çabası başarıya ulaşmıştır.
D) Saffetî Ziya - Reşat Nuri Güntekin
C) Birinci metinde Arapça ve Farsça dil bilgisi
E) Ahmet Hikmet Müftüoğlu - Aka Gündüz kurallarının egemen olduğu sanatlı ve
ağır bir dil vardır.
D) İkinci metnin mekânı bir Anadolu köyüdür
ve roman kişileri halkın her tabakasından
2. Yakup Kadri Karaosmanoğlu ile ilgili olarak aşağıda
seçilmiştir.
verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
E) İkinci metinde bilinç akışı tekniğinden
A) Sanat yaşamına Fecriati bünyesinde başlamıştır. yararlanılmıştır.
B) Romanlarında Tanzimat’tan 1950’ye kadar
4. İkinci metin için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
yaklaşık yüz yıllık bir zaman diliminde cereyan
eden olayları ve sosyal değişimleri ele alır.
A) Mekânın kahramanın psikolojisi üzerindeki etkisi
C) Sinekli Bakkal adlı romanında II. Abdülhamit olumsuzdur.
Dönemi’nin toplumsal yaşamını yansıtmıştır.
B) Gözlemci bakış açısı kullanılmıştır.
D) Erenlerin Bağından ve Okun Ucundan mensur
C) Başkahraman ve Mehmet Ali farklı sosyal
şiirlerini topladığı eserleridir.
statülere ait bireylerdir.
E) Hikâye, anı ve tiyatro türlerinde de eser
D) Başkahramanın, içinde bulunduğu sosyokültürel
vermiştir.
ortamla uyumsuzluğu romandaki çatışmayı
doğurmuştur.
E) Sade bir dil kullanılmıştır.
284