Page 66 - DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10
P. 66

TEST – 3                                                2. ÜNİTE: HİKÂYE

          1.  Halk hikâyelerinin sonunda genellikle sevenler      3.  Türk dili ve edebiyatı öğretmeni, mesnevi
             kavuşur. Ancak “Kerem ile Aslı”, “Tahir ile Zühre”       konusuyla ilgili yapılandırılmış grid şeklinde bir
             gibi bazı hikâyelerde âşıkların bir araya geldikleri     soru hazırlayarak öğrencilerine aşağıdaki soruları
             anda öldükleri de görülür. Bu şekilde, sonunda           sormuştur.
             ayrılık olan bir hikâyenin vuslatla bitmesinin çeşitli
             sebepleri vardır. Genellikle dinleyiciler ayrılığı              1.              2.              3.
             sevmediği için anlatıcı da buna bağlı kalarak             Leylâ vü Mecnûn    Mesnevî     Risâletü’n-Nushiyye
             âşıkları kavuşturmaktadır. Boratav’ın belirttiğine              4.              5.              6.
             göre bin sekiz yüzlü yıllarda âşıkları birbirlerine      Şehrengîz-i Edirne  Hüsn ü Aşk     Zenannâme
             kavuşturmayan anlatıcıların başına bazı kötü
                                                                             7.              8.              9.
             hadiseler geldiği için Karslı âşıklar toplanarak bütün     Hüsrev ü Şîrîn    Hayriyye     Vesîletü’n- Necât
             hikâyelerin sonunda sevdalıları kavuşturmaya karar
             vermişlerdir. Sadece Kerem ile Aslı hikâyesinin sonunu   1. Soru: Yukarıdaki kutucuklardan hangileri aşk
             değiştirmemişler fakat onu da günah telâkki ederek       konulu mesnevileri içerir?
             fazla anlatmamışlardır. Bütün bunların sebebi hiç
                                                                      2. Soru: Yukarıdaki kutucuklardan hangileri
             şüphesiz dinleyici kitlesinin bu ayrılığa razı olmaması,
                                                                      bir şehrin güzelliklerini ve güzelleri konu alan
                                                                DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10 — ÇOKTAN SEÇMELİ SORULAR
             sevenlerin kavuşmalarından yana tavır almasıdır.
                                                                      mesnevileri içerir?
             Bu parçada halk hikâyeleri ile ilgili olarak asıl        3. Soru: Yukarıdaki kutucuklardan hangileri
             vurgulanmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?          dinî-tasavvufi, ahlaki-didaktik konuları işleyen
                                                                      mesnevileri içerir?
             A) Halk hikâyeleri âşıklar tarafından anlatılır.
                                                                      Bir öğrenci,
             B) Anlatıcı, anlattığı hikâyede değişiklik yapma
                                                                      birinci soruya 1, 5, 7;
                 hakkına sahiptir.
                                                                      ikinci soruya 4, 6, 8;
             C) Bazı halk hikâyelerinde âşık ve maşuk anlatıcı        üçüncü soruya 2, 3, 9 cevaplarını vermiştir.
                 tarafından muradına erdirilir.
                                                                      Bu öğrenci sorulardan tam puan alabilmek için
             D) Destanların olduğu gibi halk hikâyelerinin de         aşağıdakilerden hangisini yapmalıdır?
                 özel anlatıcıları vardır.
                                                                      A) 5 ve 8 rakamlarını üçüncü sorunun cevap
             E) Halkın ortak duyuş ve düşünüş tarzı anlatıyı ve
                                                                         kısmına yazmalıdır.
                 anlatıcıyı etkiler.
                                                                      B) 6 ve 8 rakamlarını birinci sorunun cevap
          2.  ukuş kayda bolsa uluğluk bulur                             kısmına yazmalıdır.
             bilig kimde bolsa bedüklük alur
                                                                      C) 9 rakamını ikinci sorunun cevap kısmına
             (Anlayış nerede olsa ululuk bulur                           yazmalıdır.
             Bilgi kimde olursa büyük o olur)
                                                                      D) 3 ve 5 rakamlarını birinci sorunun cevap
             ukuşluğ ukar ol biliglig bilir                              kısmına yazmalıdır.
             biligli ukuğlı tilekke tegir
                                                                      E) 7 rakamını üçüncü sorunun cevap kısmına
             (Anlayışlı anlar, bilgili bilir
                                                                         yazmalıdır.
             Bilen, anlayan dileğine erişir)
             bilig ma‘nîsi bil negü ter bilig
             bilig bilse ötrü yırar erde ig
             (Bilginin anlamını öğren, bak ne der
                                                                  4.  I.  Destân-ı Yûsuf - Şeyyad Hamza
             Bilgili olandan hastalık gider)
                                                                      II. Heft Hân - Nev’îzâde Atâî
             Kutadgu Bilig’den alınan bu dizeler için
             aşağıdakilerden hangisi söylenemez?                      III. Şem ü Pervâne - Zâtî
                                                                      IV. Süheyl ü Nevbahâr - Fuzûlî
             A) Kafiye ve redif kullanılmıştır.
                                                                      V. Gülşen-i Aşk - Keçecizâde İzzet Molla
             B) Bilginin ve anlayışlı olmanın öneminden söz
                 edilmiştir.                                          Yukarıdaki yazar-eser eşleştirmelerinden hangisi
                                                                      yanlıştır?
             C) Didaktik bir eserdir.
             D) Nazım birimi beyittir.                                A) I     B) II     C) III   D) IV     E) V
             E) Arapça ve Farsça sözcükler yoğun olarak
                 kullanılmıştır.
    64
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71