Page 162 - Defterim Tarih - 9
P. 162
İSLAM MEDENİYETİNDE İLİM
İlim, genellikle “bilgi” ve “bilim” karşılığında kullanılır. İslam kültüründe ise hiçbir
Bilgi Havuzu
sınırlama olmadan “insan şuuruna konu olan her şey” şeklinde tanımlanan kap-
samlı bir terimdir. Beytü’l-hikme’de
Aristo’nun, Ök-
İslam Medeniyetinin İlim ve Eğitim Kurumları lid’in, Batlam-
yus’un, Galen’in
ve ünlü hekim
Hipokrat’ın eser-
lerinden Arap-
çaya çeviriler
Beytü’l-hikme Medreseler Camiler Kütüphaneler
yapılmıştır.
Bilgelik ve hikmet Ders verilen yer Hz. Muhammed İslam dünyasının
evi anlamına ge- anlamına gelen (s.a.v.) Hicret’ten gerçek anlamda-
lir. İlk Beytü’l-hik- medrese, İslam sonra Medine’de ki ilk kütüphanesi
me Abbasi Halifesi tarihinde orta ve inşa edilen Mes- Emeviler Döne-
Me’mun tarafın- yüksek derece- cid-i Nebevî’yi aynı mi’nde Şam’da
dan Bağdat’ta ku- li eğitim-öğretim zamanda bir okul kurulmuştur.
rulmuştur. Bu ku- kurumlarının genel hâline getirmiştir. Sultanların sa-
rum çeşitli alan ve adıdır. İlk medre- Böylelikle İslam raylarında, bazı
dillerdeki eserlerin selerin ne zaman dünyasında mes- âlimlerin evlerinde
Arapçaya çevrildiği kurulduğu hakkın- citler ve camiler özel kütüphaneler
bir tercüme mer- da farklı görüşler ibadetin yanı sıra olduğu gibi büyük
kezi olmasının yanı bulunsa da Abba- eğitim öğretim camilerin yanında
sıra bir akademi siler Dönemi’nde amacıyla da kul- da halka açık kü-
ve halka açık kü- inşa edildikleri lanılmaya başlan- tüphaneler yapıl-
tüphane olarak da düşünülmektedir. mıştır. mıştır.
hizmet vermiştir. Nizâmülmülk’ün
Nîşâbur ve özellikle
Bağdat’ta açtırdığı
Nizâmiye Medre-
seleri, bu kurum-
ların en bilinen
örneklerindendir. El Ezher Camisi,
Kahire-Mısır
El-Vâsitî tarafın-
dan el-Harîrî’nin
Makâmât’ına yapıl-
mış minyatür,
“Bir Basra Kütüp-
Mir Arap Medresesi,
hanesinde Ders”
Buhara-Özbekistan
(1237)
159