Page 165 - Defterim Tarih - 9
P. 165
İslam Medeniyetinde Sanat
• İhtiyaçlar çerçevesinde şekillenen İslam sanatında zaman içerisinde işlevsellik ve
estetik kaygılar ön plana çıkmıştır.
• İslam medeniyetinde en fazla ilerleme gösteren sanat dalı mimari olmuş; cami,
medrese, hamam, saray, han, kervansaray, çeşme, darüşşifa gibi yapılar İs-
lam’ın ana prensiplerine ters düşmeyecek şekilde inşa edilmiştir.
Putperestlikle mücadele sebebiyle İslam ibadet-
hanelerinde resim veya canlı figürlere yer veril-
memiş, heykele ise hiçbir zaman müsaade edil-
memiştir. Bu durum hüsn-i hat, tezhip, ebru,
minyatür, çini gibi süsleme sanatlarının daha fazla
gelişme göstermesinde etkili olmuştur.
İslam Medeniyetinde Hüsn-i hat, Arap harf-
Süsleme Sanatları lerinin estetik şekilde
yazılması sanatıdır. Cami
süslemelerinde, ayet ve hadis-
lerin yazımında kullanılmış-
tır. Hat sanatçısına hattat
adı verilir.
Çini, iç
ve dış mima- Ebru,
ride ön plana çıkan; kitreli su üzeri-
pişmiş topraktan çeşitli ne serpilen boyaların
biçimlerde sırlı levha- kâğıda aktarılması
ların üzerine uygula- sanatıdır.
nan süsleme sa-
natıdır.
Minyatür, genellikle el
yazması kitaplara yapılan
küçük boyutlu ve renkli re-
Tezhip; ezilmiş varak
simlerdir. Minyatür sanatçısına
altın, çeşitli renk ve
motiflerle el yazma- nakkaş adı verilir.
sı eserlerin süslenmesi
sanatıdır.
162