Page 330 - Defterim TDE 9
P. 330
TEST – 1 7. ÜNİTE: BİYOGRAFİ / OTOBİYOGRAFİ
1. Aşağıdakilerden hangisi otobiyografi türündeki bir 3. Dilâver Cebeci’nin nahif ve bir o kadar da güçlü
eserden alınmıştır? üslubu, o dönemin pek çok şairini derinden
etkilemişti. Anadolu’nun en doğal, en temiz ve en
A) 60’lı yılların sonundaki gerçekçilik modası,
“biz”den güzelliklerini ilmek ilmek işleyen Cebeci
sanatçıyı farklı bakış açıları aramaya yönelterek
sadece bu yönleriyle değil, saygın kişiliğiyle de
otuz yıllık yeni bir maceraya sürüklemişti.
benim şiire başlamamın temel nedeni olmuştu.
B) Aksaray’a tayini çıkınca görevinden istifa etmiş
Bu parça aşağıdaki edebî türlerin hangisinden
ve sonraki yıllarda tanınmasını sağlayacak
alınmıştır?
yazılarını yazmaya başlamıştır.
A) Biyografi B) Hâl tercümesi
C) İlk şiir kitabını on yedi yaşında çıkaran Emine
Işınsu, 1963 yılında yayımladığı Küçük Dünya C) Otobiyografi D) Tezkire
adlı eserinden sonra romana yöneldi.
E) Monografi
D) Dil eğitimimi tamamlamak için gittiğim Fransa,
o dönemin önemli sanatçılarının bir arada
bulunduğu önemli bir sanat merkeziydi.
E) İlk şiirlerinde aruzun en zor kalıplarını
4. Seçme, ayıklama ve onu süzgeçten geçirme aslında
kullanmaya çalışsa da sonraları halk şiiri
her edebî tür için geçerlidir. Bir olayın bir kişi
geleneğinin olanaklarından yararlanmıştır.
tarafından aktarılmasında bile artık olayın kendisi
yoktur, o olayın anlatıcının zihninde oluşmuş ikinci
bir sureti söz konusudur ve bu, dille anlatma yoluna
gidildiğinde kayıplar, sonradan eklemeler ister
istemez olacaktır.
2. Biyografi yazımındaki problemlerden birisi ve belki
de birincisi, biyografiye konu olan şahsın müdahil Bu parçada asıl anlatılmak istenen aşağıdakilerden
olduğu olaylar ile biyografi arasındaki hassas hangisidir?
dengenin korunması, diğer bir ifadeyle, olaylara
A) Anlatıcının ele aldığı kişiyi tek yönlü işlediği
yer verme oranının çok iyi belirlenip hadiselerin DEFTERİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9 — ÇOKTAN SEÇMELİ SORULAR
biyografinin önüne geçmesine izin verilmemesi B) Anlatıcının konuyu kendi istediği gibi ele aldığı
hususudur. Başarılı bir biyografide bu oran ve
denge uyum içerisindedir; dolayısıyla biyografi C) Anlatıcının kişiyi olduğu gibi aktarması gerektiği
yazarının yapması gereken olayların ayrıntılarını
D) Anlatıcının tarafsız davranmasının zor olduğu
izah değil, okuyucuya konuyla ilgili ihtiyaç duyduğu
bilgiyi verip biyografiye konu olan şahsın olaylara
E) Anlatıcının bilgileri yazıya aktarırken kayıplar
dahlinin derecesini ortaya koymaktır. Bu dengenin
yaşadığı
kurulamadığı çalışmalarda okuyucu biyografiyle ilgili
olmayan farklı olayların ayrıntılarında boğularak
bir biyografi eseri okuduğu hissini kaybetmektedir.
Bu parçadan hareketle aşağıdakilerden hangisine
ulaşılamaz? 5. Ben şairliğimi ve beni şair yapan dünyamı
herkesin bilmesini elbette isterim. Hayat hikâyemi,
A) Biyografilerde konu edilen kişiyle ilgisi olmayan mutluluklarımı, acılarımı ve tüm bunların şiirlerime
detaylara yer verilmemelidir. etkisini herkesin bilmesi beni fazlasıyla memnun
eder. Ancak kendinden söz etmenin iticiliğinden
B) Başarılı biyografilerde kişinin olaylarla ilgisi
uzak durmak ve bu işi beni seven, takip eden bir
dengeli bir biçimde verilir.
sanatsevere devretmek şartıyla…
C) Biyografi yazılarında olaylara yer vermekten
Böyle söyleyen bir yazarın karşı çıktığı edebî tür
kaçınılmalıdır.
aşağıdakilerden hangisidir?
D) Biyografi yazımında olayları ön plana çıkarmak A) Otobiyografi B) Biyografi
doğru bir tutum değildir.
C) Eleştiri D) Günlük
E) Kişi ile olay arasında denge kurabilmek,
biyografinin en temel sorunlarından biridir. E) Anı
7. Ünite Çoktan Seçmeli Sorular
328