Page 119 - Düşünüyorum Tematik Etkinlik Kitabı
P. 119
TEMA 6 BİLİM VE TEKNOLOJİ
2 Akşam Çayının Tatlısı Sizden
Etkinlik Açıklaması Bu etkinlik, dinlediği metinden hareketle öğrencinin problem çözme ve yaratıcı düşünme becerisini ge-
liştirmek üzerinedir.
Etkinliğin Amacı Oluşturduğu algoritmayı mantıksal bir bütünlük içinde yazılı olarak ifade edebilme.
Etkinliğin "Hayatın Algoritması” adlı metin öğretmen tarafından okunur. Öğrencilerden metni not alarak dinleme-
Uygulanması leri ve metindeki soruların cevaplarını gerekçeleri ile yazmaları istenir. Dileyen öğrencilere söz hakkı veri-
lerek öğrencilerin cevaplarını sınıf arkadaşları ile paylaşmaları sağlanır. Daha sonra öğrencilerden akşam
çayının yanına bir tatlı algoritması yazmaları istenir.
Yönerge
1. Öğretmeninizin okuduğu “Hayatın Algoritması” adlı aşağıdaki metni not alarak dinleyiniz.
HAYATIN ALGORİTMASI
Son yıllarda sıkça duyduğumuz kavramlardan olan algoritma; bir sorunu çözmek ya da amaca ulaşmak
için nasıl bir yol izlenmesi gerektiğinin adım adım tasarlanması, sonuca hızlı bir şekilde ulaşılması işlemi
olarak tanımlanabilir. Algoritma oluşturmak için sorunu önce detaylı bir şekilde incelemek, daha sonra da
nasıl çözeceğimizi basitçe ve adım adım belirlemek gerekir. Algoritma, günlük hayatımızın pek çok alanın-
da bulunmakta ve günlük hayatta bizlere kolaylık sağlamaktadır. Akşam çayının yanına yaptığımız bir kek,
algoritma örneğidir mesela. Çünkü kekimizi hazırlarken tarifte gösterilen adımları takip etmemiz gerekir.
Hadi, kekimizi adım adım anlatan algoritma örneğini hep birlikte inceleyelim.
1. Kek yapmak için gerekli malzeme- 12. Karışıma kabartma tozu ve vanilya
leri hazırla. ekle.
2. Yumurtaları boş bir kaba kır. 13. Tekrar çırp.
3. Aynı kaba, yumurtaların üzerine 14. Karışımı kek kalıbına koy.
şeker koy. 15. Kek kalıbını yeteri kadar ısınmış
4. Yumurta ve şekeri çırp. fırına koy.
5. Karışımın üzerine yağ koy. 16. Kek pişti mi diye kontrol et.
6. Tekrar çırp. 17. Pişmişse 18. adımdan, pişmemiş-
7. Karışımın üzerine süt koy. se 16. adımdan devam et.
8. Tekrar çırp. 18. Keki fırından çıkar.
9. Karışımın üzerine un koy. 19. Fırını kapat.
10. Karışımı kıvama gelinceye kadar 20. Kekin soğumasını bekle.
tekrar çırp. 21. Keki servis edebilirsin.
11. Kıvamlı ise 12. adımla devam et,
değilse 9. adıma geri dön.
Görsel 1
Algoritmaların yaşamımızın nerdeyse her alanında kullanıldığını söylemiştik. Yüz algılayan kamera sistem-
leri, ev işlerimize yardımcı olan robotlar, sınav sonuçlarına göre okula veya işe yerleştiren sistemler, inter-
nette arama yapmamızı sağlayan arama motorları vb. pek çok işlemin temelinde algoritma mantığı bulunur.
Tatil için bilmediğimiz şehirlere yolculuk yapmak veya daha önce ziyaret etmediğimiz bir arkadaşımızın
evine ziyarette bulunmak son yıllarda artık daha kolay değil mi? Bunun için navigasyon programı olan bir
cihaza gideceğimiz adresi yazmamız veya söylememiz yeterli. Navigasyon programları, yol bulma algorit-
maları sayesinde çalışmaktadır. Yol bulma algoritmaları da bizi gitmek istediğimiz yere en kısa ve doğru
yoldan götürmektedir. Bize sadece başlangıç ve bitiş noktalarını belirlemek kalmaktadır. Şimdi soruyorum
size: Teknolojinin, bilimin ve yapay zekânın bu denli hızlı ilerleyişi ile ilgili neler düşünüyorsunuz? Sizce bu
hızlı ilerleyiş sebebiyle hayatımızdaki her şey yolunda mı yoksa bazı tedbirler alınmalı mı?
Yazar tarafından hazırlanmıştır.
119