Page 127 - Düşünüyorum Tematik Etkinlik Kitabı
P. 127
TEMA 6 BİLİM VE TEKNOLOJİ
6 Bilgini Konuştur
Etkinlik Açıklaması Bu etkinlik, öğrencilerin verilen infografiklerden grup olarak çıkarım yapmaları, soru hazırlamaları ve ha-
zırladıkları soruları arkadaşlarına yöneltmeleri üzerinedir. İnfografiklerin çıktısı alınarak kâğıtlar etkinlikten
önce hazırlanmalıdır.
Etkinliğin Amacı Bilim ve teknoloji alanındaki çalışmalarıyla tanınan Türk bilim insanlarını yakından tanıyabilme.
Etkinliğin Etkinlik; çalışma, soru hazırlama ve soru sorma olmak üzere üç bölümden oluşmaktadır. Öğrenciler öğret-
Uygulanması men tarafından dört gruba ayrılır. Çalışma bölümünde her gruba bir infografik verilir. Gruplar beş dakika
boyunca infografikleri çalışırlar. Süre bittikten sonra soru hazırlama bölümüne geçilir. İnfografikler öğret-
men tarafından toplanıp bir sıra kaydırılarak gruplara tekrar dağıtılır. Gruplar beş dakika içinde bir önceki
grubun infografiği ile ilgili beş soru hazırlar ve o gruba bu soruları yöneltir. Her grubun doğru cevap sayısı
öğretmen tarafından belirlenir.
Yönerge
1. Grubunuzu temsil etmek üzere bir grup sözcüsü belirleyiniz.
2. Öğretmeniniz tarafından verilen infografiği grubunuzla görev paylaşımı yaparak çalışınız.
Oktay Sinanoğlu: Türkçe Âşığı,
Millî Kültür Savunucusu
1935
Babasının Türkiye Başkonsolosluğunda gö-
rev yaptığı İtalya'nın Bari kentinde doğdu.
1956
ABD'de Kaliforniya Üniversitesinde Kimya
Mühendisliği Bölümünü birincilikle bitirdi.
1957
Massachusetts (Masaçusets) Teknoloji
Enstitüsünü birincilikle bitiren Sinanoğlu, Görsel 1: Oktay Sinanoğlu
Yüksek Kimya Mühendisi oldu.
Sinanoğlu ulusal ve uluslararası birçok unvana layık
1959 görülürken kuantum fiziği ve kimyası, moleküler
biyoloji ve matematik alanlarında yüzlerce teorem
Berkeley'de (Börkli) "Kuramsal Kimya"
geliştirerek dünya bilim literatürüne önemli katkılarda
üzerine doktora yapan Sinanoğlu, iki yılda bulundu.
tamamladığı doktorası süresince ABD Atom
Nobel Kimya Ödülü'ne iki kez aday gösterilen Sina-
Enerjisi Merkezi'nde araştırmalarda bulun-
noğlu, canlılara biyolojik kimliğini veren DNA'ların şif-
du.
resini çözerek bilinmeyen türden canlılar yaratmanın
teorisini kurdu.
26 yaşında “dünyanın en genç profesö-
rü” unvanını alan Sinanoğlu, “Türk Einste- Oktay Sinanoğlu, bilimsel çalışmaların yanı sıra haya-
in’ı” (Aynştayn) olarak tanındı. tı boyunca Türkçe ve millî kültürün korunması için de
çaba sarf etti. Çok sayıda konferansa katılan Sinanoğ-
1975 lu, buralarda Türkçe eğitimin önemine işaret ederek
Japonya'nın Uluslararası Seçkin Bilim Ödü- kültür sömürgeciliği tehlikesine vurgu yaptı.
lü'nü kazandı ve aynı yıl özel kanunla ken-
Bir söyleşisinde bütün Türk devletlerinde insana değer
disine "Türkiye Cumhuriyeti Profesörü"
verildiğini, Batı’nın birkaç yüzyılda öğrendiği matema-
unvanı verildi.
tik, bilim gibi alanlardaki gelişmelerin Türkler sayesin-
Bazı Kitapları de olduğunu vurgulayan Sinanoğlu; her fırsatta millî
kültürün inşası ve korunmasında Türkçenin önemine
Bye Bye Türkçe İlerisi İçin dikkati çekti.
Hedef Türkiye Ne Yapmalı? Oktay Sinanoğlu 2015 yılında yaşama veda etti.
127