Page 127 - Düşünüyorum Tematik Etkinlik Kitabı
P. 127

TEMA 6           BİLİM VE TEKNOLOJİ



                               6 Bilgini Konuştur





           Etkinlik Açıklaması  Bu etkinlik, öğrencilerin verilen infografiklerden grup olarak çıkarım yapmaları, soru hazırlamaları ve ha-
                            zırladıkları soruları arkadaşlarına yöneltmeleri üzerinedir. İnfografiklerin çıktısı alınarak kâğıtlar etkinlikten
                            önce hazırlanmalıdır.
           Etkinliğin Amacı  Bilim ve teknoloji alanındaki çalışmalarıyla tanınan Türk bilim insanlarını yakından tanıyabilme.
           Etkinliğin       Etkinlik; çalışma, soru hazırlama ve soru sorma olmak üzere üç bölümden oluşmaktadır. Öğrenciler öğret-
           Uygulanması      men tarafından dört gruba ayrılır. Çalışma bölümünde her gruba bir infografik verilir. Gruplar beş dakika
                            boyunca infografikleri çalışırlar. Süre bittikten sonra soru hazırlama bölümüne geçilir. İnfografikler öğret-
                            men tarafından toplanıp bir sıra kaydırılarak gruplara tekrar dağıtılır. Gruplar beş dakika içinde bir önceki
                            grubun infografiği ile ilgili beş soru hazırlar ve o gruba bu soruları yöneltir. Her grubun doğru cevap sayısı
                            öğretmen tarafından belirlenir.

          Yönerge
          1.  Grubunuzu temsil etmek üzere bir grup sözcüsü belirleyiniz.
          2.  Öğretmeniniz tarafından verilen infografiği grubunuzla görev paylaşımı yaparak çalışınız.

            Oktay Sinanoğlu: Türkçe Âşığı,
            Millî Kültür Savunucusu



            1935
              Babasının Türkiye Başkonsolosluğunda gö-
              rev yaptığı İtalya'nın Bari kentinde doğdu.
            1956
              ABD'de  Kaliforniya  Üniversitesinde  Kimya
              Mühendisliği Bölümünü birincilikle bitirdi.
            1957
              Massachusetts   (Masaçusets)   Teknoloji
              Enstitüsünü  birincilikle  bitiren  Sinanoğlu,   Görsel 1: Oktay Sinanoğlu
              Yüksek Kimya Mühendisi oldu.
                                                         Sinanoğlu  ulusal  ve  uluslararası  birçok  unvana  layık
            1959                                         görülürken  kuantum  fiziği  ve  kimyası,  moleküler
                                                         biyoloji  ve  matematik  alanlarında  yüzlerce  teorem
              Berkeley'de  (Börkli)  "Kuramsal  Kimya"
                                                         geliştirerek  dünya  bilim  literatürüne  önemli  katkılarda
              üzerine doktora yapan Sinanoğlu, iki yılda   bulundu.
              tamamladığı doktorası süresince ABD Atom
                                                         Nobel Kimya Ödülü'ne iki kez aday gösterilen Sina-
              Enerjisi  Merkezi'nde  araştırmalarda  bulun-
                                                         noğlu, canlılara biyolojik kimliğini veren DNA'ların şif-
              du.
                                                         resini  çözerek  bilinmeyen  türden  canlılar  yaratmanın
                                                         teorisini kurdu.
              26 yaşında “dünyanın en genç profesö-
              rü” unvanını alan Sinanoğlu, “Türk Einste-  Oktay Sinanoğlu, bilimsel çalışmaların yanı sıra haya-
              in’ı” (Aynştayn) olarak tanındı.           tı boyunca Türkçe ve millî kültürün korunması için de
                                                         çaba sarf etti. Çok sayıda konferansa katılan Sinanoğ-
            1975                                         lu, buralarda Türkçe eğitimin önemine işaret ederek
              Japonya'nın Uluslararası Seçkin Bilim Ödü-  kültür sömürgeciliği tehlikesine vurgu yaptı.
              lü'nü kazandı ve aynı yıl özel kanunla ken-
                                                         Bir söyleşisinde bütün Türk devletlerinde insana değer
              disine  "Türkiye  Cumhuriyeti  Profesörü"
                                                         verildiğini, Batı’nın birkaç yüzyılda öğrendiği matema-
              unvanı verildi.
                                                         tik, bilim gibi alanlardaki gelişmelerin Türkler sayesin-
            Bazı Kitapları                               de  olduğunu  vurgulayan  Sinanoğlu;  her  fırsatta  millî
                                                         kültürün inşası ve korunmasında Türkçenin önemine
               Bye Bye Türkçe        İlerisi İçin        dikkati çekti.
               Hedef Türkiye         Ne Yapmalı?         Oktay Sinanoğlu 2015 yılında yaşama veda etti.

                                                                                                127
   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132