Page 125 - Düşünüyorum Tematik Etkinlik Kitabı
P. 125

TEMA 6           BİLİM VE TEKNOLOJİ



                               5 Bilim Fotoğrafçılığı





           Etkinlik Açıklaması  Bu etkinlik, öğrencilerin dinledikleri metinden hareketle 2000 yılından beri bilimsel olarak nelerin gelişti-
                            ğini ve bilim fotoğrafçılığının bu gelişmelere etkisini fark etmeleri üzerinedir.
           Etkinliğin Amacı  Bilim fotoğrafçılığının bilimsel gelişmelere etkisini değerlendirerek gelecekteki muhtemel bilimsel geliş-
                            melerle ilgili tahminde bulunabilme.
           Etkinliğin       Etkileşimli tahtada açılan metin öğretmen tarafından okunur. Öğrencilerin metinden hareketle 2000 yılın-
           Uygulanması      dan bu yana bilimsel olarak nelerin geliştiği ile ilgili çıkarımlarda bulunmaları ve bilim fotoğrafçılığının bu
                            gelişmelere etkisini sözlü anlatım kurallarına uygun şekilde sınıf arkadaşları ile tartışmalarına rehberlik edilir.
                            2000 yılından günümüze kadar olan gelişmeler göz önünde bulundurulduğunda gelecekte nasıl gelişmele-
                            rin olabileceği ile ilgili tahminleri yazdırılır.

          Yönerge
          1.  Öğretmeninizin etkileşimli tahtada açtığı aşağıdaki metni dinleyiniz.


                                           BİLİM FOTOĞRAFÇILIĞI

            Fotoğraf tekniği 1839 yılında bulundu. Bu buluşla bilim dünyası, daha sonraki yıllarda bilimin pek çok
            alanında  yararlar  sağlayacak  önemli  bir  araca  kavuşmuştu.  O  yıllarda  bilim  insanları,  mikroskopla
            ya da teleskopla gördüklerinin kalıcı görüntüsünü elde etmek istediklerinde kâğıt-kaleme başvurmak
            zorunda kalıyorlardı. Oysa geliştirilen fotoğraf tekniğiyle gözlemledikleri nesneleri, tıpkı göründükleri
            gibi, kalıcı görüntüler hâline dönüştürebileceklerdi. Böylece bilim fotoğrafçılığı başlamış; objektif, ka-
            meranın yanılmaz gözü olmuştu. O yıllarda çekilen fotoğraflar arasında özellikle Eadweard Muybridge
            adındaki bir İngiliz’in çalışması ilgi çekmişti. Muybridge ilk kez, bir atın koşarken nasıl adım attığını
            tüm detaylarıyla görüntülemeyi başarmıştı. 19. yüzyılın sonunda bir Alman profesörü Wilhelm Conrad
            Röntgen’in keşfettiği X-ışınları, bilim fotoğrafçılığı alanında devrim yaratmıştı. Günümüzdeyse, tekno-
            lojideki hızlı gelişmeler sayesinde, bilimin her alanı için değişik görüntüleme teknikleri geliştirilmiştir.
            Bilim insanları, ışık ışınlarından çok daha ince ışınlarla çalışan elektron mikroskoplarıyla, en küçük
            canlıların, tek tek hücrelerin ve atomik yapıların fotoğrafını çekebiliyor, ultrasonografi adlı görüntüleme
            tekniğiyle de anne karnındaki cenini görebiliyorlar. Bugün tıp alanında kullanılan tomografi (bilgisayarlı
            kesityazar) yöntemindeyse milimetrik incelikteki vücut kesitlerine ait bilgiler, bilgisayarda üç boyutlu
            görüntülere dönüştürülüyor. Bu teknik sayesinde araştırmacılar, örneğin beynimizin nasıl çalıştığını
            görebiliyorlar.

            Günümüzde bilim fotoğrafçılığı, küçük boyuttaki nesnelerin görüntülenmesinin yanı sıra çok büyük
            yapıların ve olguların görüntülenmesinde de yaygın olarak kullanılıyor. Nitekim gök bilimciler, uzaya
            fırlatılan dev teleskoplar yardımıyla, milyonlarca ışık yılı uzaklıktaki bulutsuların, gök adaların ve yıl-
            dızların fotoğraflarını çekebiliyorlar. Dünya’nın çevresinde dönen uyduların gönderdiği yeryüzü fotoğ-
            rafları sayesinde meteoroloji uzmanları hava tahminleri yapabiliyor, okyanus bilimciler ve yerbilimciler,
            denizlerde ve karalardaki pek çok değişimi gözlemleyebiliyorlar. Bilim fotoğrafçılığına yeni bir boyut
            katan bilgisayar teknolojisiyse araştırmacılara bilimin değişik alanlarında pek çok kolaylık sağlıyor.
            Gözün göremediği kimi karmaşık süreçlerin ve olguların bilgisayarda yapılan benzetim modellerinde
            görselleşmesiyle bilim adamları, kimi sorunlara daha kolay çözüm bulabiliyorlar. Günümüz fotoğrafçılı-
            ğının bilime tanıdığı olanaklar sınır tanımıyor; gün geçtikçe bilimin görüntülenmesine yeni boyutlar ka-
            zandırılıyor. Bu olanaklar, bilim adamlarının düşlerini gerçekleştirmelerini kolaylaştırıyor. Onlar, 2009
            yılında Şili’deki Atakama Çölü’ne dev bir teleskop yerleştirmeyi planlıyorlar. Altmış dört aynaya sahip
            olacak bu teleskopla, uzayın o güne kadar hiç göremedikleri derinliklerine bakabilecekler. Bu teleskop,
            belki de evrenin oluşumuna ilişkin bilgi edinmelerini sağlayacak.

                                                                                           Bilim ve Teknik


          2.  Dinlediğiniz metinden hareketle 2000 yılından beri bilimsel olarak nelerin geliştiği ile ilgili çıkarımlarda
              bulunarak sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız.

                                                                                                125
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130