Page 125 - Düşünüyorum Tematik Etkinlik Kitabı
P. 125
TEMA 6 BİLİM VE TEKNOLOJİ
5 Bilim Fotoğrafçılığı
Etkinlik Açıklaması Bu etkinlik, öğrencilerin dinledikleri metinden hareketle 2000 yılından beri bilimsel olarak nelerin gelişti-
ğini ve bilim fotoğrafçılığının bu gelişmelere etkisini fark etmeleri üzerinedir.
Etkinliğin Amacı Bilim fotoğrafçılığının bilimsel gelişmelere etkisini değerlendirerek gelecekteki muhtemel bilimsel geliş-
melerle ilgili tahminde bulunabilme.
Etkinliğin Etkileşimli tahtada açılan metin öğretmen tarafından okunur. Öğrencilerin metinden hareketle 2000 yılın-
Uygulanması dan bu yana bilimsel olarak nelerin geliştiği ile ilgili çıkarımlarda bulunmaları ve bilim fotoğrafçılığının bu
gelişmelere etkisini sözlü anlatım kurallarına uygun şekilde sınıf arkadaşları ile tartışmalarına rehberlik edilir.
2000 yılından günümüze kadar olan gelişmeler göz önünde bulundurulduğunda gelecekte nasıl gelişmele-
rin olabileceği ile ilgili tahminleri yazdırılır.
Yönerge
1. Öğretmeninizin etkileşimli tahtada açtığı aşağıdaki metni dinleyiniz.
BİLİM FOTOĞRAFÇILIĞI
Fotoğraf tekniği 1839 yılında bulundu. Bu buluşla bilim dünyası, daha sonraki yıllarda bilimin pek çok
alanında yararlar sağlayacak önemli bir araca kavuşmuştu. O yıllarda bilim insanları, mikroskopla
ya da teleskopla gördüklerinin kalıcı görüntüsünü elde etmek istediklerinde kâğıt-kaleme başvurmak
zorunda kalıyorlardı. Oysa geliştirilen fotoğraf tekniğiyle gözlemledikleri nesneleri, tıpkı göründükleri
gibi, kalıcı görüntüler hâline dönüştürebileceklerdi. Böylece bilim fotoğrafçılığı başlamış; objektif, ka-
meranın yanılmaz gözü olmuştu. O yıllarda çekilen fotoğraflar arasında özellikle Eadweard Muybridge
adındaki bir İngiliz’in çalışması ilgi çekmişti. Muybridge ilk kez, bir atın koşarken nasıl adım attığını
tüm detaylarıyla görüntülemeyi başarmıştı. 19. yüzyılın sonunda bir Alman profesörü Wilhelm Conrad
Röntgen’in keşfettiği X-ışınları, bilim fotoğrafçılığı alanında devrim yaratmıştı. Günümüzdeyse, tekno-
lojideki hızlı gelişmeler sayesinde, bilimin her alanı için değişik görüntüleme teknikleri geliştirilmiştir.
Bilim insanları, ışık ışınlarından çok daha ince ışınlarla çalışan elektron mikroskoplarıyla, en küçük
canlıların, tek tek hücrelerin ve atomik yapıların fotoğrafını çekebiliyor, ultrasonografi adlı görüntüleme
tekniğiyle de anne karnındaki cenini görebiliyorlar. Bugün tıp alanında kullanılan tomografi (bilgisayarlı
kesityazar) yöntemindeyse milimetrik incelikteki vücut kesitlerine ait bilgiler, bilgisayarda üç boyutlu
görüntülere dönüştürülüyor. Bu teknik sayesinde araştırmacılar, örneğin beynimizin nasıl çalıştığını
görebiliyorlar.
Günümüzde bilim fotoğrafçılığı, küçük boyuttaki nesnelerin görüntülenmesinin yanı sıra çok büyük
yapıların ve olguların görüntülenmesinde de yaygın olarak kullanılıyor. Nitekim gök bilimciler, uzaya
fırlatılan dev teleskoplar yardımıyla, milyonlarca ışık yılı uzaklıktaki bulutsuların, gök adaların ve yıl-
dızların fotoğraflarını çekebiliyorlar. Dünya’nın çevresinde dönen uyduların gönderdiği yeryüzü fotoğ-
rafları sayesinde meteoroloji uzmanları hava tahminleri yapabiliyor, okyanus bilimciler ve yerbilimciler,
denizlerde ve karalardaki pek çok değişimi gözlemleyebiliyorlar. Bilim fotoğrafçılığına yeni bir boyut
katan bilgisayar teknolojisiyse araştırmacılara bilimin değişik alanlarında pek çok kolaylık sağlıyor.
Gözün göremediği kimi karmaşık süreçlerin ve olguların bilgisayarda yapılan benzetim modellerinde
görselleşmesiyle bilim adamları, kimi sorunlara daha kolay çözüm bulabiliyorlar. Günümüz fotoğrafçılı-
ğının bilime tanıdığı olanaklar sınır tanımıyor; gün geçtikçe bilimin görüntülenmesine yeni boyutlar ka-
zandırılıyor. Bu olanaklar, bilim adamlarının düşlerini gerçekleştirmelerini kolaylaştırıyor. Onlar, 2009
yılında Şili’deki Atakama Çölü’ne dev bir teleskop yerleştirmeyi planlıyorlar. Altmış dört aynaya sahip
olacak bu teleskopla, uzayın o güne kadar hiç göremedikleri derinliklerine bakabilecekler. Bu teleskop,
belki de evrenin oluşumuna ilişkin bilgi edinmelerini sağlayacak.
Bilim ve Teknik
2. Dinlediğiniz metinden hareketle 2000 yılından beri bilimsel olarak nelerin geliştiği ile ilgili çıkarımlarda
bulunarak sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız.
125