Page 180 - Ekonomi (Tüm Kitap)
P. 180

Kara yolu ülkemizde en çok kullanılan ula-
                                                            şım biçimidir. Yük ve yolcu taşımacılığının büyük

                                                            bir  kısmı  kara  yolu  ile  yapılmaktadır.  Kara  yolu
                                                            taşımacılığı diğer ulaşım biçimlerinden daha faz-
                                                            la gelişmiştir. Bunun nedeni kara yolunun Türki-
                                                            ye’nin her yerine ulaşabilmesidir.
                                                                  Cumhuriyet’in  ilk  yıllarında  demir  yoluna
                                                            önem  verilmiştir. Ancak  1950’li  yıllardan  sonra,
                                                            kara yollarına daha çok önem verildiğinden demir

            Görsel 6.6: Ulaşım sektörü                      yolu yapımı azalmıştır. Son yıllarda demir yolla-
                                                            rının modern hâle getirilmesi için bazı çalışmalar
            yapılmaktadır. Hızlı tren seferlerinin başlaması gibi. Türkiye’nin üç tarafının denizlerle çevrili olması
            ve iki önemli boğaza sahip olması, denizcilik alanının gelişmesi bakımından çok önemlidir. Dünya
            ticaretinde en fazla kullanılan yol, deniz yoludur. Bu nedenle ülkemizde deniz yolunun ve limanların
            geliştirilmesi gerekmektedir.
                  Hava yolu ulaşımı, büyük ölçüde Türk Hava Yolları (THY) işletmesi tarafından gerçekleştiril-
            mektedir. Ülkemizde hava yolu taşımacılığında son yıllarda özel işletmelerin de sayısı artmıştır. Ül-
            kemizde hava yolu taşımacılığı, iç ve dış hatlar yolcu ve kargo taşımacılığı ile giderek gelişmektedir.

            İl merkezlerimizin büyük bir bölümünde havalimanı ve havaalanı bulunmaktadır.
                  4. Diğer Sektörler: Mali kurumlar (finansal piyasalar, bankalar, sigorta şirketleri vb.) ve diğer
            hizmet sektörleri (bilgi ve iletişim, sigorta faaliyetleri, sosyal hizmet faaliyetleri vb.) ticarette ortaya
            çıkan bazı sorunları yaşamaktadır. Günümüzde işletmeler, sektörlerinde ve ekonomik hayatlarında
            ayakta kalabilmek için pek çok faktörü dikkate almak durumundadır. Farklılıklar yaparak veya mar-
            ka bağlılığı oluşturarak tercih edilen bir firma olmak mümkün iken en düşük fiyatla kaliteli ürünler
            satabilmek yoluyla tercih edilen bir firma olmak da mümkündür. Rakiplere oranla daha düşük fiyatla

            mal veya hizmet satabilmenin en önemli yollarından biri de girdi maliyetlerini düşürmektir.


                       Ders İçi Etkinlik


                                                  Aşağıdaki etkinlikleri sırasıyla yapınız.
                                                  a) Ayakkabı imal eden bir işletme düşününüz. Bu işletmenin
                                                     ayakkabı üretebilmek için kullanacağı başlıca girdilerden
                                                     üçünü yazınız.
                                                     1. .........................................................................................
                                                     2. .........................................................................................

                                                     3. .........................................................................................
                                                  b) Bu girdilerin bir ayakkabı maliyetinin ne kadarını oluştura-
                                                     cağını yüzde olarak belirtiniz.
                                                     1. .........................................................................................
                                                     2. .........................................................................................
                                                     3. .........................................................................................
                                                     4. .........................................................................................


                                                           178
   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185