Page 19 - Ekonomi (Tüm Kitap)
P. 19
2. İhtiyaçların şiddeti tatmin edildikçe azalır. Bu eğilim, özellikle beslenme gibi zorunlu ihtiyaç-
larda daha da belirgindir. Susayan bir insanın birinci bardak suya olan ihtiyacının, ikinci bardak
suya olan ihtiyacından daha fazla olması gibi.
3. İhtiyaçları gidermeye yarayan mallar birbirinin yerine geçebilir. İhtiyaçların bir başka özelliği,
bir bölümünün tatmin edilmesi ile diğer bir bölümünün tatmininden vazgeçilmesidir. İnsanlar
sinemaya gitmek yerine, futbol maçına giderek boş zamanlarını değerlendirebilirler. Ayrıca in-
sanlar, aynı ihtiyacı belirli bir mal yerine başka bir mal ile tatmin yoluna da gidebilirler. Zeytin-
yağı yerine ayçiçeği yağının kullanılması gibi.
4. İhtiyaçlar sürekli artma eğilimindedir. Bu artma eğilimi toplumların içinde bulunduğu sosyal,
kültürel ve ekonomik duruma göre değişir. Ekonomik gelişmelerdeki artışla insanların normal
cep telefonlarından akıllı telefonlara yönelmesi gibi.
5. İhtiyaçlar, kesin bir sınır olmamakla birlikte zorunlu, sosyal-kültürel ve lüks ihtiyaçlar olarak
da gruplandırılabilir. Çünkü her insanın ihtiyaca verdiği önem farklıdır. Kimi için zorunlu olan
bir ihtiyaç bir başkası için lüks ihtiyaç grubuna girebilir.
İhtiyaçların sınıflandırılması:
1. Zorunlu ihtiyaçlar, insanların yaşamlarını sürdürebilmesi için mutlaka tatmin etmek duru-
munda oldukları ihtiyaçlardır. Beslenme, giyinme, uyuma gibi.
2. Sosyal-kültürel ihtiyaçlar, karşılanması yaşamsal olmayan ancak tatmin edildikçe haz veren
ihtiyaçlardır. Kitap okuma, sinema ya da tiyatroya gitme gibi.
3. Lüks ihtiyaçlar ise zorunlu ve kültürel ihtiyaçlarını yeterince karşılayan insanların duydukları
ihtiyaçlardır. Yat, özel uçak gibi araçlara sahip olmak gibi.
Ders İçi Etkinlik
İhtiyaçların zorunlu, sosyal-kültürel ve lüks ihtiyaç şek-
linde ayrımı; toplumdan topluma, zamandan zamana ve
çeşitli gelir gruplarına göre farklılık gösterir. Aşağıda zo-
runlu, kültürel ve lüks ihtiyaçlarla ilgili bazı görseller yer
almaktadır. Bu görsellerden hareketle aşağıdaki bölümleri
doldurunuz.
Görsel 1.3: Zorunlu ihtiyaçlar Görsel 1.4: Sosyal-kültürel ihtiyaçlar Görsel 1.5: Lüks ihtiyaçlar
1. .................................................. 1. ................................................ 1. ...................................................
2. .................................................. 2. ................................................ 2. ...................................................
3. .................................................. 3. ................................................ 3. ...................................................
17
17