Page 23 - Ekonomi (Tüm Kitap)
P. 23
İktisat teorisinde mal kavramı, hizmeti de içerisine alacak şekilde kullanılmakla birlikte birbi-
rinden farklı özelliklere sahiptir.
Mal ve Hizmetlerin Ayırıcı Özellikleri
Mallar Hizmetler
Elle tutulabilir (Somut). Elle tutulamaz (Soyut).
Tüketiciyle bire bir ilişki düşüktür. Tüketiciyle bire bir ilişki çok yüksektir.
Mallar üretilirken ve tüketiciye sunulurken tüketicilerin Hizmet tüketiciye sunulurken çok yoğun bir tüketici
katılımı azdır. katılımı vardır.
Tüketim geciktirilebilir. Tüketim geciktirilemez.
Depolanabilir. Depolanamaz.
Kalitesini ölçmek kolaydır. Kalitesini ölçmek zordur.
Ç) FAYDA
Mal ve hizmetlerin insan ihtiyaçlarını tatmin etme (giderme) özelliğine fayda denir. Fayda,
temelde psikolojik bir kavramdır. İnsan; sevdiği, hoşlandığı şeylerden zevk alırken sevmediği, hoş-
lanmadığı şeylerden de acı ve üzüntü duyar.
Mal ve hizmetlerin ihtiyaçları karşılamakta kullanılması; bir yandan ihtiyacın şiddetini azaltır,
öte yandan her birimden sağlanan faydanın azalmasına yol açar.
Faydanın Özellikleri
1. Bir malın faydasını, giderdiği ihti-
yacın çeşidi değil şiddeti belirler. O
hâlde bir malın elimizdeki miktarı
arttıkça faydası azalacak demektir.
Çünkü o malın miktarı arttıkça kar-
şıladığı ihtiyacın şiddeti azalır.
2. Fayda subjektiftir. İnsanlar, malları
faydalı olduğu için tüketirler. Bir
malın faydası bireyden bireye de-
ğişir. Örneğin bir basketbolcu için
çok faydalı olan basketbol oyna-
mak, basketbol oynamasını bilme-
yen birisi için faydalı olmayabilir.
Hatta aynı kişi için aynı mal ve Görsel 1.9: Su, insan için faydalıdır.
hizmetin faydası, değişik zaman-
larda bile farklı olabilmektedir.
21
21