Page 129 - Türk Dili ve Edebiyatı
P. 129
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11
KONU KAVRAMA TESTİ - 1
1. I- “Dudaktan Kalbe”, “Akşam Güneşi” ve “Bir Kadın 3. Diğer savaşlar gibi bu savaş da devam ediyordu. Bu
Düşmanı’nda" bireysel konuları işler. defa taarruza geçme sırası İranlılarda, savunma sı-
II- “Çalıkuşu”, “Kan Davası“, “Yeşil Gece”, “Acımak”, rası ise Türklerdeydi. Osman Paşa her zamanki gibi,
“Kavak Yelleri” Reşat Nuri Güntekin’in Anadolu'yla kumandanlıktaki ustalığı ile düşmanın çoğunu etki-
ilgili romanlarıdır. siz hâle getiriyor, askerlerimiz de gösterdikleri kah-
ramanca gayretlerle şan ve şöhret kazanıyorlardı.
"Cezmi" ise bugünkü generallerin emir subaylığına
III- “Kızılcık Dalları”, “Miskinler Tekkesi” ile “Son Sığı- benzer bir şekilde habercilik hizmeti yapıyor, komu-
nak” romanlarında eğitim, toplum ve aile konularını tanlık emirlerini daha aşağıdaki subaylara ulaştırı-
işler. yordu.
IV- “Gizli El”, “Eski Hastalık”, “”Yaprak Dökümü”, “Acı- Parçanın anlatımında aşağıdakilerin hangisine
mak” romanlarında Anadolu'yu ve toplumsal so- başvurulmuştur?
runları ele alır.
A) Tartışma
V- “Damga”, “Harabelerin Çiçeği”, “Gökyüzü” roman-
larında II. Abdülhamit Dönemi’ni işler. B) Tanık gösterme
C) Tanımlama
Numaralandırılmış cümlelerin hangilerinde Re- D) Örnekleme
şat Nuri Güntekin’in eserleriyle ilgili verilen bilgi E) Öyküleme
doğru değildir?
A) I ve II B) II ve III C) III ve IV 4. Aşağıdakilerin hangisinde yazar-eser eşleştir-
D) IV ve V E) II ve IV mesi yanlış verilmiştir?
B) Yaşar Kemal-Yılanı Öldürseler
2. Kadın yaklaşınca hâlâ şaşkın şaşkın gülümseyen KONU KAVRAMA TESTİ A) Sabahattin Ali-Kuyucaklı Yusuf
oğlunu bileğinden yakaladı: – Bu ne hâl? Kimlerle C) Yusuf Atılgan-Anayurt Oteli
konuşuyorsun? Ve öteki elindeki şemsiyeyi, elini D) Oğuz Atay-Bir Bilim Adamının Romanı
arkadaşının avucunda bırakan küçük satıcının om- E) Adalet Ağaoğlu-Benim Adım Kırmızı
zuna vurdu. Sonra haykırdı: – Pis, baksana, senin
konuşabileceğin insan mı bu? Çocukların kolları
birbirinden ayrılıp aşağı sallanıverdi. Küçük satıcının
gözleri kolunun acısından yaşla dolmuştu. Arkada- 5. 19. yüzyılın toplumsal ilerlemeye, insanlar arası ileti-
şının gözündeki yaşları gören çocuk, henüz birçok şimin gelişimine olan iyimser inancını paylaşmayan
şeyi öğrenmediği için ruhundan fışkıran bir isyanla: bu yazarlar dış dünyaya, topluma değil, insanın iç
– Anneciğim, o benim mektep arkadaşım! Kadın, dünyasına, bilincin karmaşıklığına eğildiler. Klasik
yüzü kıpkırmızı kesilerek oğlunun sözünü kesti: – gerçekçi romanın üç ana öğesi, yani olay örgüsü,
Ben yarın mektebinize de telefon edeceğim. Sana karakter ve çevre modernist romanda önemlerini
kendi seviyende olmayanlarla arkadaşlık etmeyi yitirirler ve onların yerini ön plana geçen örüntü,
gösteririm! Oğlunu kolundan çekti. Geride kalan simge, imge, ritim ve bakış açısı gibi öğeler olur.
küçük satıcı ile anasına, yerin dibine geçirmek ister Bundan ötürü de özellikle olay örgüsünden sıyrılma
gibi tahkir edici ve ezici bakışlar atarak yürümeye çarelerini arayan modernist roman, şiire ya da müzi-
başladı. ğe yaklaşmaya çalışır.
Berna Moran, Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış
Aşağıdakilerden hangisi bu parçadaki kahra- Aşağıdakilerden hangisi bu parçada sözü edilen
manların özelliklerinden biri değildir? edebî akıma bağlı yazarlara örnek gösterilemez?
A) Üzgün A) Adalet Ağaoğlu
B) Öfkeli B) Bilge Karasu
C) Tehditkâr C) Orhan Kemal
D) Kendini beğenmiş D) Ferit Edgü
E) Kıskanç E) Oğuz Atay
127