Page 5 - Fen Lisesi Fizik 9 | 1.Ünite
P. 5

Örneğin elektromanyetizmanın keşfi ve anlaşılması sayesinde geliştirilen teknolojiler, şu anda üyesi ol-
              duğumuz modern toplumun inşasında büyük rol aldı. Aynı şekilde termodinamik ilkelerinin anlaşılması,
              şu anda kullandığımız motorlu araçların geliştirilmesi için büyük bir basamak teşkil etti.


              Günümüzde fizik, atom altı parçacıklardan evrenin bütününe kadar açılabilen çok geniş bir konu yelpa-
              zesine sahiptir. İncelenen parçacıklar bildiğimiz maddenin temel yapı taşlarını oluşturduğu için bazen
              fiziğe bilimlerin temeli dendiği de olur.

              Fiziğin amacı doğada olup biten karmaşık olayları daha basit temel olaylarla açıklamaya çalışmaktır. Ör-
              neğin eski zamanlarda Çinliler, bazı taşların birbirini görünmeyen bir kuvvetle çektiğini gözlemlenmiştir.
              Bu etkiye manyetizma denmiş ve 17. yüzyıldan bu yana derinlemesine araştırılan bir konu hâline geldi.
              Çinlilerden daha öncesinde de eski Yunanlılar kehribar parçalarının yüne sürtünmesi sonucunda benzer
              bir çekim kuvvetinin oluştuğunu fark etmişlerdi. Yine 17. yüzyıldan bu yana derinlemesine çalışılan bu
              konu da elektriktir.


              Fiziğin zaman ve mekân bağımsızlığı için sadece tarihten örnekler vermeye gerek yok. Şu anda keşfedi-
              len fiziğin, evrenin öbür ucundaki galaksilerde de aynı şekilde işlemesinden dolayı bizden milyonlarca
              ışık yılı uzaklıktaki galaksilerde var olan maddelerin sınıflandırmasını çok rahat yapabilmekteyiz. Hatta
              bazı ince ölçümlerle maddelerin üzerindeki basıncı bile ölçebilmekteyiz [1.1].

             1� 2� Fiziğin Uygulama Alanları


            Fizikte geçmişten bugüne her yeni keşif ve icat bir sonrakinin zeminini oluşturmuştur. Newton’ın (Nivtın)
            Hareket Yasaları, Maxwell’in (Meksvel) elektrik ve manyetizma birleştirme çalışması, termodinamik üzerine
            yapılan çalışmalar, birçok olayı açıklamak için 1900’lü yıllara kadar yeterli görülmüştür.

            1900’lü yıllara gelindiğinde teoriler, kavramlar, kanunlar artık belirgin
            şekilde ifade edilmiş; fizikçiler, bilinmesi gerekenlerin bir çoğunu bilindi-
            ğine inanmaya başlamışlardır. Fakat 20. yüzyılın başlarında fizik dünya-
            sında büyük gelişmeler yaşanmış, yayınlanan çalışmalar bilim dünya-
            sını sarsmıştır. Planck (Plenk), 1900’lü yıllarda fizik dünyasını kuantum
            kuramına götüren temel düşünceleri ortaya atmış; Einstein (Aynştayn)       NE DEMİŞTİR?
            1905’te özel göreliliği formüle etmiştir. Einstein, o günlerin heyecanını   “Evrenin en anlaşılmaz yanı,
            şu sözcüklerle ifade etmiştir: “Yaşamak için olağanüstü bir zamandı.”
                                                                                  anlaşılabilir olmasıdır.”
            19. yüzyıla kadar yapılan çalışmalar klasik fizik adıyla ifade edilmiştir.         Albert Einstein
            Ancak, klasik fiziğin pek çok fiziksel olayı açıklamakta yetersiz kalması
            nedeniyle 19. yüzyılın sonlarına doğru fizikte yeni bir dönem başlamış
            ve bu döneme modern fizik adı verilmiştir.

                 1� 2� 1� Fiziğin Alt Dalları


            Fizik biliminin ele aldığı konu çeşitliliğinin zamanla artması alt alanlara
            ayrılmasını zorunlu hâle getirmiştir. Bu alanlar değişebilir olmakla birlik-
            te sekiz başlıkta toplanmıştır. Bu alt dallar:
            1.  Optik,
            2.  Termodinamik,                                                          MERAKLISINA
            3.  Katıhâl fiziği,                                                   Uzay Sistemleri Entegrasyon ve Test
            4.  Nükleer fizik,                                                    Merkezinin Sanal Turu
            5.  Yüksek enerji ve plazma fiziği,
            6.  Mekanik,
            7.  Atom fiziği,
            8.  Elektromanyetizma şeklinde sıralanır.


            Bu alt dalların içerikleri Tablo 1.1’de sunulmuştur.
                                                                                                            15
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10