Page 63 - İşletme (Tüm Kitap)
P. 63

5. ETKİNLİK

                        Sanayi sektöründeki işletmelerin genel özelliklerini dikkate alarak bir ülke-
                 deki sanayi işletmelerinin sayısının artmasının sonuçlarının neler olabileceğini arka-
                 daşlarınızla tartışınız. Ulaştığınız sonuçları birkaç madde hâlinde sıralayınız.
                 1. …………………........................................................................................................
                 2. …………………........................................................................................................
                 3. ………………............................................................................................................

                      1.2. Hizmet Sektöründeki İşletmeler
                      Başkalarının ihtiyacını karşılamak üzere hizmet üreten işletmelerdir. Bu işlet-
               meler, hizmet üretmek için üretim faktörlerini bir araya getirir. Hizmet, ticari mal gibi
               elle tutulup gözle görülebilen bir çıktı değildir. Bu işletmelerin tüketiciler için sunduğu
               hizmetler, depolanamaz ve taşınamaz. Hizmet, üretildiği anda tüketilir. Üretimle tüketim
               birbirinden ayrılmaz. Örneğin bir sigorta şirketinin müşterileri için verdiği sigorta hizme-
               ti, doktorun hastalarına verdiği sağlık hizmeti, öğretmenin öğrencilerine verdiği eğitim
               hizmeti bekletilmeden tüketilir. Oysa bir tekstil fabrikasının ürettiği ürünlerin hepsinin,
               üretildiği anda tüketilmesi beklenemez. Ürünlerin bir kısmı, uygun şartlarda depolarda
               bekletilir. İhtiyaç duyuldukça depolardaki ürünler satışa sunulur. Hizmet işletmelerinin
               üretmiş olduğu çıktıların fiziksel varlığından söz edilemediğinden tüketicilerin hizmetin
               tüketimi ile elde ettikleri faydayı ölçmek, ürünlere göre daha zordur. Marketten satın
               alınan gıda maddelerinin tüketilmesi sonucunda ortaya çıkan faydanın ölçülmesi ile bir
               tercüme bürosunun faaliyetleri sonucunda elde edilen faydanın ölçümü de birbirinden
               farklıdır. Hizmet işletmelerinin başlıca özellikleri aşağıdaki gibidir.
                     •  Hizmet, fiziksel olarak boyutlandırılamaz ve tanımlanamaz.
                     •  Hizmet depolanamaz, hizmetin geri kazanımı mümkün değildir.
                     •  Hizmet, üretildiği yerde tüketilir.
                     •  Hizmet, insan davranışları ile yönlendirilen bir dizi faaliyetten oluşur.
                     •  Hizmet, bir eşya veya nesne gibi test ve muayene edilemez.
                     •  Hizmet, talebe bağlı olarak verilir.
                     •  Üretilen ürünlerin fiziksel özelliği yoktur ve faydası kişiden kişiye değişir.

                      Hizmet işletmeleri çalışma konularına göre aşağıdaki gibi sınıflandırabilir.
                      Konaklama hizmetleri: Otel, pansiyon, motel vb.
                      Eğlence hizmetleri: Tiyatro, sinema, lunapark vb.
                      Bakım hizmetleri: Kuaför, kuru temizleme, çocuk kreşleri vb.
                      Özel sağlık hizmetleri: Özel hastaneler, kaplıcalar vb.



                                                  61
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68