Page 356 - Tarih 10 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 356
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
TARİH 10
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı Kavram Öğretimi 109
6. ÜNİTE : SULTAN VE OSMANLI MERKEZ TEŞKİLATI > 6.2. Padişah, Hanedan ve Kanunname-i Ali Osman
Kavram : Hanedan
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi
Çalışmanın Adı DEVLET - HANEDAN İLİŞKİSİ 15 dk.
Çalışmanın Amacı Hanedanlığın devletlerin devamlılığı üzerindeki etkisini açıklayabilme.
Yönerge: Aşağıda verilen bilgi haritasından ve konu hakkındaki bilgilerinizden yararlanarak soruları
cevaplayınız
HANEDAN
Hükümdar
Oğulları Kardeşleri
Oğulları Oğulları Oğulları Oğulları
Ülke, eski Türk devlet töresi Selçuklu Devleti’nde diğer Osmanlı devlet anlayışında
ve geleneğine göre, devleti Türk-İslam devletlerinde ol- padişah ve mensubu olduğu
kuran hanedan üyelerinin or- duğu gibi “Ülke hanedan hanedan, devletin merke-
tak malıdır. Hanedanın erkek mensuplarının ortak malıdır.” zindedir. Devletin ilk yılların-
üyeleri, egemenlik ve iktidar- anlayışı hâkimdir. Zaman za- da ülke toprakları haneda-
da eşit hakka sahip olduğun- man devlet yöneticilerinin nın ortak malı olarak kabul
dan içlerinden biri kağan ola- kendi arzularının peşine düş- edilmiştir. Ancak padişahlığa
rak tahta çıksa bile potansiyel mesi ve hanedan mensupları- aday hanedan mensubunun
olarak hepsi ülkeyi yönetme nın taht için türlü yollara baş- oldukça fazla olması müca-
hakkına sahiptir. vurması, siyasi kargaşaların delelere yol açmıştır. I.Murad,
yaşanmasına yol açmıştır. bir değişikliğe giderek ülkeyi
sadece padişah ve oğulları-
nın ortak malı saymış; böyle-
likle hanedanın yönetimdeki
etkinliğini azaltmak istemiştir.
203