Page 18 - Coğrafya 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 18
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Kavram Öğretimi 13
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı COĞRAFYA 9
1. ÜNİTE : DOĞAL SİSTEMLER > 1.2. Dünya’nın Şekli ve Hareketleri > 1.2.2. Dünya’nın Hareketleri ve Sonuçları
Kavram : Eksen Hareketi
Genel Beceriler : Bilgi Okuryazarlığı Becerisi, Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Zamanı Algılama Becerisi, Değişim ve Sürekliliği Algılama Becerisi
Çalışmanın Adı EKSEN HAREKETİNİN SONUÇLARI 20 dk.
Çalışmanın Amacı Dünya’nın eksen hareketi ve sonuçlarını anlayabilme.
Yönerge: Aşağıdaki bilgi köşesi, görsel ve ön bilgilerinizden yararlanarak soruları cevaplayınız.
Dünya’nın dönüş yönü
Bir gün 24 saaten oluşur. Doğuda güneş batı-
dan önce doğar ve batar.
Bilgi Köşesi
Görsel: Dünya’nın günlük hareketi yaparken dönüş yönü
Soru:
1. Bilgi köşesinden ve görselden yola çıkarak eksen hareketi kavramının tanımını yazınız.
2.
a) b) c)
Güneş’in ufuk düzle- Dünya üzerinde Güneş’in Dünya üzerinde bir nok-
mindeki konumuna göre doğuş ve batış noktalarına tanın birim zamanda Gü-
göre ……………....……..
neş karşısında açısal ola-
……………......……..
DÜNYA’NIN EKSEN HAREKETI VE SONUÇLARI Güneş ışınlarının bir noktaya düşme açısı gün içerisinde sürekli değişir. Bu durum,
rak yer değiştirme hızına
oluşur.
farkları oluşur.
……….........…….. denir.
ç)
günlük sıcaklık farklarına bağlı olarak ………………… rüzgârlarının oluşmasına ve
gün içerisinde cismin ……………………..………… boyunun değişmesine neden olur.
e)
f)
d)
……………....…….. ve
basınç alanları oluşur.
noktanın Güneş’in kar-
……………....…….. yönü Dünya üzerindeki bir ……………......……..
sapar. şısından geçme hızına
…………...…....…… denir.
3. Çizgisel hız Ekvator’dan kutuplara doğru azalmasına rağmen açısal hız her yerde sabittir. Bu
durumun sebepleri nelerdir? Açıklayınız.
15
Hazırlayan: Cem KARAOĞLAN