Page 24 - Coğrafya 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 24
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Kavram Öğretimi 17
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı COĞRAFYA 9
1. ÜNİTE : DOĞAL SİSTEMLER > 1.2. Dünya’nın Şekli ve Hareketleri > 1.2.2. Dünya’nın Hareketleri ve Sonuçları
Kavram : Eksen Eğikliği
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi, Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
Alan Becerileri : Zamanı Algılama Becerisi, Değişim ve Sürekliliği Algılama Becerisi
Çalışmanın Adı EKSEN EĞİKLİĞİNİN AÇISI FARKLI OLSAYDI NE OLURDU? 20 dk.
Çalışmanın Amacı Eksen eğikliği kavramını anlayabilme.
Yönerge: Aşağıdaki basın köşesini ve diyalogları okuyarak soruları cevaplayınız.
Eksen Dönme Bilim insanları, karmaşık modelleme
Eğikliği Ekseni
çalışması sırasında Dünya’da oksijen
üretimi için gerekli koşulların oluşma-
Ekvator Düzlemi sında eksen eğikliğinin oksijen üretimi-
ne etkisini keşfetti. Uzmanlar modelle-
me çalışması sırasında Dünya’nın eksen
eğikliğinden ötürü dönüş hızının yavaş-
ladığını, günlerin uzadığını, kıtaların
Yörünge
Düzlemi geliştiğini, yüzey basıncının arttığını ve
okyanus akıntılarının, oksijen üretimini
artırabilecek biçimde değişime uğradı-
ğını tespit etti.
Basın Köşesi
Görsel 1: Eksen eğikliği
Eksen eğikliği nedeniyle yıl içeri-
Eksen eğikliğinin başka
sinde bir noktaya Güneş ışınları-
ne gibi etkileri olabilir?
nın geliş açıları, gölge boyları, gü-
neşin doğuş batış saatleri değişir.
Ali Rıza Eksen eğikliği mevsimlerin
Öğretmen oluşmasına da sebep olur.
Tuğba
Efe
Hande Simge
Eksen eğikliği gölge yönünün değişmesini
de sağlar. Gölge yönünün gün içerisinde do- Gölge yönünün yıl içerisinde kuzey-güney yö-
nünde değişmesi o noktanın matematik konu-
ğu-batı yönünde değişmesi günlük hareketin
muna bağlıdır. Sadece dönenceler arasında
sonucuyken yıl içerisinde kuzey-güney yönün-
yıl içerisinde gölge yönü hem kuzeye hem gü-
de değişmesi eksen eğikliğinin bir sonucudur.
neye düşer. Örneğin Türkiye, dönencelerin ku-
zeyinde olduğundan gölge yönü hep kuzeydir.
Görsel 2: Öğrenci ve öğretmen diyalogları
21