Page 189 - Kimya 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 189
KİMYA 9 CEVAP ANAHTARLARI
Çalışma No.: 1 Çalışma No.: 5
1. Evrendeki olayları ve varlıkları sistematik bir biçimde, dene- 1. Elementlerin sembollerle gösterilmesinin nedeni; bütün
ye ve gözleme dayalı yöntemler kullanarak inceleyen kişiye dünyada ortak bir bilim dili oluşturmak, bilimsel iletişimi ve
bilim insanı denir. elementlerin yazımını kolaylaştırmaktır. Sembol yazılırken
2. Bilim insanlarının sahip olması gereken özellikler şunlardır: elementin o dönemde bilinen isminin baş harfi kullanılır,
• Başarılı bu harf büyük yazılır. Bazı elementlerin baş harflerinin aynı
olmasından dolayı element adının ikinci harfi de kullanılır,
• Yaratıcı zekâya sahip ikinci harf küçük yazılır.
• Meraklı 2. S Ar I - B o Ne Li - O yu N C u - F Au l – ya P ın Ca – maç
• Disiplinli – ipt Al – oldu
• Kararlı S: Kükürt, Ar: Argon, I: İyot, B: Bor, Ne: Neon, Li: Lityum,
O: Oksijen, N: Azot, Cu: Bakır, F: Flor, Au: Altın, P: Fosfor,
• Zorluklar karşısında yılmayan Ca: Kalsiyum, Al: Alüminyum
• Sabırlı 3.
• Şüpheci İfade Doğru/Yanlış Neden
• Cesur
• Tarafsız Bütün elementler Yanlış H 2 , Br 2 gibi moleküler element-
ler formülle gösterilir.
sembollerle gösterilir.
3. Kimyanın bilim olma sürecine birçok simyacı katkı sağlamış- Bütün elementlerin H 2 , Br 2 gibi moleküler element-
tır. Bazı simyacıların titizlikle ortaya koyduğu çalışma, buluş yapı taşı atomdur. Yanlış lerin yapı taşı moleküldür.
ve eserler günümüzde de kullanılmaktadır. Bu bakımdan bazı
simyacıları bilim insanı olarak adlandırmak yanlış değildir.
Aristoteles birçok kişi tarafından ilk bilim insanı olarak kabul
edilir.
Çalışma No.: 2 Çalışma No.: 6
1. Bilim insanının en belirgin özelliği meraklı olması ve doğa- 1. Kimyasal yöntemlerle daha basit bileşenlerine ayrıştırılama-
daki tüm olayları anlamaya çalışmasıdır. yan ve bir cins atom içeren saf maddelere element denir.
2. Bilim insanı, evrene ilişkin olgulara ve değişkenlere yönelik 2. Bir cins atom içeren b modeli atomik yapılı bir elementi, d
bilimsel veri elde etme yöntemlerini kullanarak bir şekilde modeli moleküler yapılı bir elementi temsil eder.
bilgi elde etmeye çalışan kişidir.
3. Element sembolleri elementin Latince veya İngilizce adının
baş harfi ile gösterilir. Baş harf büyük alınır. Aynı harflerle
başlayan başka elementler varsa diğer harfler kullanılır.
Elementin sembolü iki harften oluşuyorsa birinci harfi büyük,
Çalışma No.: 3
ikinci harfi küçük yazılır.
1. Simyacılar; çeşitli bitkileri kullanarak hastalıkları tedavi etme-
ye, değersiz madenleri altına çevirmeye, ölümsüzlük iksirini ve Çalışma No.: 7
felsefe taşını bulmaya uğraşmışlardır.
2. İlk çağlardan XVIII. yüzyıla kadar geçen sürede, felsefe taşını 1. Bileşikler farklı cins elementlerden oluşur.
bularak değersiz maddeleri altına çevirme, çaresiz hastalıkların 2. Evet, bileşiği oluşturan elementlerin kimyasal ve fiziksel yapısı
tedavisini bulma ve ölümsüzlük iksirine sahip olma amacıyla değişir.
yapılan çalışmalara simya denir.
3. Farklı elementlerin belirli oranlarda, kimyasal yöntemlerle bir
araya gelerek oluşturduğu saf maddelere bileşik denir.
Çalışma No.: 4
1. Benzerlikler: Hennig Brand ve Robert Boyle kimyasal mad-
deler ile çalışmış, meraklı ve araştırmacı davranarak deneyler Çalışma No.: 8
yapmış, notlar almışlardır.
Farklılıklar: Hennig Brand’ın çalışmaları sınama deneme 1. Bileşik, birden fazla elementin belirli oranlarda birleşerek
yoluyla deneye dayalıdır ve bunların bilimsel temeli yoktur. oluşturduğu yeni özellikteki maddedir.
Çalışmalarının özünde bilimsel bir düşünce değil felsefi bir
arayış vardır. Robert Boyle ise hem deney hem de bilimsel 2. a) Birden fazla cins atom içerir.
uygulamalardan yararlanmıştır. Çalışmaları, temelde bilimsel b) Bileşenlerinin özelliklerini göstermez.
teorilere ve deneysel sonuçlara dayanır. c) Bileşimlerinde oran sabittir.
2. Öğrenciler okudukları metinlerden kendi çıkarımlarını ç) Sabit bir erime ve kaynama sıcaklıkları vardır.
yaparak simya ve simyacı kavramlarının tanımlarını kendi
cümleleri ile yapar. d) Kimyasal yolla oluşur ve ayrışır.
3. Öğrenciler okudukları metinden yaptıkları çıkarımlar doğrul-
tusundaki tanımları, kavramların gerçek tanımları ile kıyaslar.
Aradaki farklıkları, benzerlikleri varsa eksiklikleri yazarlar.
188