Page 80 - Matematik 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 80

47      DERSİN ADI 9


         1. ÜNİTE     : SAYILAR VE CEBİR > Denklemler ve Eşitsizlikler > Denklemler ve Eşitsizliklerle İlgili Uygulamalar
         Kavram       : Ters Orantı
         Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
         Alan Becerileri  : İlişkilendirme Becerisi, Modelleme Becerisi

          Çalışmanın Adı                    TERS ORANTILI BÜYÜKLÜKLER                            20 dk.
          Çalışmanın Amacı  Ters orantı kavramını açıklayabilme.
          1. Yönerge: Verilen metni okuyunuz ve boşluğu doldurunuz.

           Hayatın  akışı  dengeli  bir  değişim  ve  dönüşüm  üzerine
           kuruludur. Ancak aynı zamanda devamlılık için korunma-
           sı  gerekli,  sabit  kalması  gereken  durumlar  ve  değerler
           de vardır. Bazen harcanan iş gücü bir ürüne dönüşürken
           bazen bir maddenin değişimi yeni bir ya da daha fazla
           maddeyi oluşturur. Tüm bunlar gerçekleşirken bazı şey-
           ler (enerji, emek, madde) azalırken buna karşılık başka
           şeylerde (enerji, emek, madde) artış gözlenir.
           Diyelim ki 360 km uzunluğunda bir yolu mola vermeden
           gitmek  istiyorsunuz.  Bu  durumda  ortalama  hızınız  ve          Görsel 1
           buna bağlı değişen hareket sürenizi inceleyelim:
             • Ortalama hızınız saatte 40 km ise yolu 9 saatte tamamlarsınız.
             • Ortalama hızınız saatte 60 km ise yolu 6 saatte tamamlarsınız.
             • Ortalama hızınız saatte 90 km ise yolu 4 saatte tamamlarsınız.
             • Ortalama hızınız saatte 120 km ise yolu 3 saatte tamamlarsınız.
           Her satırda hem hız hem hareket süresinin değiştiğini görüyorsunuz. Burada değişmeyen tek değerin
           yolun uzunluğu olduğu açıktır. O halde hız ve süre arasındaki ilişki, yolu sabit tutacak şekilde belir-
           lenmektedir. Günlük hayatta çok fazla yaptığımız bu hesaba göre hız, süre ve yol arasında aşağıdaki
           bağıntı vardır.
                                                 Yol = Hız . Süre
           Bu eşitlik yukarıda verilen ortalama hızlar ile süre arasındaki ilişkiyi doğrulamak için yeterli olacaktır.
           Sürenin hıza bağlı değişimi rastgele olmamıştır. Yol uzunluğu sabit olduğundan hız artarken süre
           aynı oranda azalır ve hız azalırken süre de aynı oranda artacaktır. Yani burada hız ile süre ters oran-
           tılı büyüklüklerdir.


              Verilen bu örnekteki hız ve süre arasındaki ilişkiyi göz önüne alarak (herhangi iki büyüklük arasın-
              daki) ters orantı kavramının tanımını yapınız.
              Ters orantı:



          2. Yönerge: Aşağıda verilen görseli göz önüne alarak verilen ifadelerin doğru ya da yanlış olduklarını
                               belirleyip yanlarındaki kutucuklara doğruysa "D", yanlışsa "Y" yazınız.

                                                   Verilen birbirlerine perçinli dişli çarklarda yarıçapı büyük
                                                   olan çark daha az sayıda dönecektir. Dönme sayısı ile
                                                   çarkın yarıçapı ters orantılıdır.


                                                   Koordinat düzleminde verilen grafik üzerindeki noktala-
                                                   rın apsis ve ordinatları ters orantılı olarak değişmektedir.

                                                   Tahterevallide taraflardan biri yerden belli bir mesafede
                                                   yükselirken diğer taraf da aynı miktarda aşağı inmekte-
                         Görsel 2                  dir. İki taraf arasında bulundukları yükseklik anlamında
                                                   ters orantılı bir ilişki vardır.

          78
                                                                                      Hazırlayan: Hülya KILIÇ
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85