Page 85 - Matematik 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 85

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                      Kavram Öğretimi 50
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                   MATEMATİK 9
            2. ÜNİTE     : GEOMETRİ > Üçgenler > Üçgenlerde Temel Kavramlar
            Kavram       : Üçgen
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : İlişkilendirme Becerisi

             Çalışmanın Adı                            ÜÇGENLER                                     20 dk.
             Çalışmanın Amacı  Üçgen kavramını tanımlayabilme.
            1. Yönerge: Metni okuyunuz, görselleri inceleyerek verilen boşluğu doldurunuz.


              Mısır’da eski çağlardan kalma irili ufaklı onlarca piramit vardır. Bu piramitlerden bazıları Keops, Kef-
              ren ve Mikerinos piramitleridir. Bu piramitlerin tabanı hangi şekil olursa olsun yan yüzleri daima aynı
              geometrik şekilden oluşmaktadır. Peki bu geometrik şekli bulabildiniz mi?
              Dünyada yıllardır herkes tarafından duyulan, bilinen, korkulan ve kimilerine göre şehir efsanesi ola-
              rak değerlendirilen özel bir yer vardır. Uçakların ve gemilerin seyahatleri sırasında bu efsane yerde
              birdenbire kaybolduğu, bazılarının bir süre sonra ortaya çıktığı, bazılarının da bir daha bulunamadığı
              söylenir. Bu saha kuzey Amerika’da Bermuda Adası, Porto Rico ve Miami arasındadır. Bu bölgenin
              adını sizler de tahmin edersiniz.

                                    A                                        G


                                                    D                                      I
                              B          C     E
                                                                          H
                                                   F
                            Görsel 1                 Görsel 2                 Görsel 3
              Yukarıdaki örnekler gibi yaşantımızda üçgen şeklinde birçok nesneyle karşılaşırız. Üçgen trafik lev-
              halarından tutun da üçgen uçlu elektrik süpürgesine kadar birçok nesnede bu şekli görürüz. Anlatılan
              tüm bu şekillerin ortak özelliği, uç noktaları ortak olan ve üst üste gelmeyecek şekilde üç farklı doğru
              parçasının bir araya gelmesiyle oluşmasıdır. Yukarıda verilen görsellerde ABC, DEF ve GHI birer
              üçgen belirtir. Burada olduğu gibi üçgenler köşe noktalarıyla isimlendirilir.


                Yukarıda verilen bilgilerden yola çıkarak "üçgen" kavramının tanımını yapınız.
                Üçgen:



            2. Yönerge: Aşağıda verilen şekilleri inceleyiniz ve metni okuyunuz.

              Yandaki  görselde  bir  basketbol  sahasında  oyuncuların
              bulundukları  yerler,  oyuncuların  isminin  baş  harfleriyle           E
              işaretlenmiştir.
                                                                                               D
              Orta sahadan oyun başladığında oyuncular topla hücum
              bölgesine doğru ilerleyebilirler. O bölgede hücum planı              A
              için herkes yerini alınca oyuncular birbirlerine doğrusal
              paslar vererek üçgenler oluştururlar. Ardışık üç pas her
              zaman üçgen oluşturmayabilir çünkü iki kişinin de kendi
              aralarında  istediği  kadar  paslaşma  hakkı  vardır. Ayrıca       B
                                                                                          C
              oyuncu dizilişleri bu görseldeki gibi olmayabilir, yani her-
              hangi üç kişi aynı doğru üzerinde de bulunabilir.                 Görsel 4
              Ardışık üç kişi arası örnek paslar yazarak hangilerinin üç-
              gen oluşturup hangilerinin oluşturmadığını bulmaya çalışalım.
              Sırasıyla topun el değiştirdiği kişiler A, E, C ise [AE], [EC] ve [CA] doğru parçaları hayali olarak çizilse
              görselde gösterildiği gibi AEC üçgeni oluşur. Fakat topun sırasıyla el değiştirdiği kişiler E, A, B olsay-
              dı [EA], [AB] ve [BE] doğru parçaları ile bir üçgen oluşmaz. Çünkü E, A ve B noktaları doğrusaldır.
              (Yani aynı doğru üzerindedir.)

                                                                                                     83
            Hazırlayan: Bora ŞAHİN
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90