Page 109 - Tarih 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 109
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
58 TARİH 9 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
2. ÜNİTE : İNSANLIĞIN İLK DÖNEMLERİ > 2.1. İnsanlığın İlk İzleri
Kavram : Sözlü Kültür
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Tarihsel Kavrama Becerisi
Çalışmanın Adı SÖZLÜ KÜLTÜR VE ÖRNEKLERİ 20 dk.
Çalışmanın Amacı Sözlü kültürü tanıyabilme, sözlü kültürün kültürel aktarımdaki rolünü açıklayabilme.
Yönerge: Verilen metinden faydalanarak aşağıdaki soruları cevaplayınız.
SÖZLÜ KÜLTÜR VE ÖRNEKLERİ
Yazının olmadığı dönemlerde kayıtlara geçmemiş olup konuşma dili yoluyla kuşaktan kuşağa aktarı-
lan kültüre sözlü kültür denir. Yazı ile birlikte sözlü kültür sonlanmamış aksine günümüzde hâlâ devam
etmektedir. Bunun en önemli örneği olarak ninnileri gösterebiliriz. Yazının icadından önce insanlar,
kültürlerini kuşaktan kuşağa sözlü olarak aktararak toplumsal hafızalarını korumuşlardır. Efsane, des-
tan, mit, öykü, masal, âşıklar ve ozanların anlatıları sözlü kültürün en önemli örnekleridir. Sözlü kültür
bu türler üzerinden aktarılmıştır. Dede Korkut Hikâyesi, Keloğlan Masalı, Karacaoğlan Efsanesi, Er-
genekon Destanı ve Mitolojisi Türk tarihinin en önemli sözlü kültür örnekleridir.
1. Kültür aktarımında sözlü kültürün rolü sizce neler olabilir?
2. Günümüzde varlığını devam ettiren sözlü kültür ürünlerini örneklerle açıklayınız.
3. Sözlü kültür ve tarih arasında nasıl bir ilişki bulunur?
106
Hazırlayan: Mikail KAPLAN