Page 254 - Tarih 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 254

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                          TARİH 9
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                    Kavram Öğretimi 135
            5. ÜNİTE     : İSLAM MEDENİYETİNİN DOĞUŞU> 5.3. Emeviler
            Kavram       : Mevali
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi

             Çalışmanın Adı                   ARAP OLMAYAN MÜSLÜMANLAR                              20 dk.
             Çalışmanın Amacı  Mevali kavramına ilişkin bilgileri ayırt edebilme.


            Yönerge: Verilen harita ve metinleri inceleyerek soruları yanıtlayınız.






























                                                  Harita 1:  Emevi Devleti


              A) Sözlükte “koruyucu, yardımcı, sahip, dost; azat eden efendi, azat edilen köle” anlamlarına gelen
              mevla kelimesinin çoğulu olan mevali Kur’an-ı Kerim’de “akraba” , “dostlar” ve “mirasçılar” anlamında
              üç ayette zikredilir.  Mevali, terim anlamında ilk İslami fetihlerin ardından kendi istekleriyle Müslüman
              olan, çoğunluğunu doğuda İranlılar ve Türklerin, Kuzey Afrika ve Endülüs’te Berberilerin, Mısır’da
              Kıbtilerin oluşturduğu Arap olmayan Müslümanları ifade etmek üzere kullanılmaya başlanmıştır.



              B) Hz. Peygamber, hür Arap Müslümanlarla daha  C) Emeviler Dönemi’ne girildiğinde Arapların bir
              önce köle olan azat edilmiş Müslümanlar arasın-  kısmı  kendilerini  diğer  Müslüman  milletlerden
              da bir ayırım gözetmemiş, bu uygulama Dört Ha-  üstün  görmeye  başladılar.  İslamiyet’in  ilkelerini
              life  Dönemi’nde  de  aynen  sürdürülmüştür.  Hz.  yeterince  algılayamamış  olan  ve  Arap  ırkçılığı-
              Ömer  maaş  sistemini  kurarken  mevaliyi  kendi-  nın tesirinde kalan bazı çevrelerde mevaliyi hakir
              lerini azat eden eski efendileriyle aynı seviyede  gören  bu  bakış,  kökleşmiş  bulunuyordu.  Emevi
              tutmuş ve onlara aynı miktarda maaş bağlamış-  Hanedanı’nın  son  yıllarına  kadar  annesi  Arap
              tır. Ayrıca valilerine Arap olmayan Müslümanları  olmayan aile fertlerinin halifeliğine olumlu bakıl-
              da askerî divan defterine kaydetmeleri ve onlara  mamıştır. İktidarda bulunan Emevi yöneticilerinin
              efendileriyle aynı miktarda maaş bağlamaları için  çoğunun Müslümanların eşitliği ilkesini bir yana
              emir vermiştir. Hz. Ali de maaş ve ganimet dağı-  bırakarak mevali ile Araplar arasında ayırım yap-
              tımında Araplara ve mevaliye eşit pay ayırmıştır.  tığı,  mevaliye  Kur’an  ve  sünnette  yeri  olmayan
                                                           bazı vergiler yüklediği ve fetihlere katıldıkları hâl-
                                                           de bazı bölgelerde onları askerî maaş divanına
                                                           kaydetmediği bilinmektedir.





                                                                                                   251
   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258   259