Page 255 - Tarih 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 255

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
         135     TARİH 9                                                Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
                 Kavram Öğretimi



          1.    Kur’an-ı Kerim’de “akraba”, “dostlar” ve “mirasçılar” anlamında üç ayette zikredilen, Hz. Peygamber
                 ve Dört Halife Devri’nde bu anlamlarını sürdüren mevali anlayışının Emevi Devleti’ndeki değişimini
                 yorumlayınız.






          2.  a) Mevali politikasının ortaya çıkardığı Emevi düşmanlığını düşündüğünüzde Emevi Devleti’nin
                geniş sınırlara ulaşmasını nasıl değerlendirirsiniz?







             b)  Emevi Devleti’nde uygulanan mevali politikasını göz önüne aldığınızda bu dönemde İslamiyet’in
                diğer milletlerce kabulü konusunda düşünceleriniz nelerdir?








                “Irak valisi Abdullah b. Âmir’in huzurunda bir Arapla bir mevali muhakeme oluyordu. Mevali,
                Arap’a: ‘Allah senin gibilerini içimizde çoğaltmasın!’ bedduasında bulundu. Arap ise mevaliye:
                ‘Allah senin gibileri içimizde çoğaltsın.’ duasıyla karşılık verdi. Bunun üzerine Arap’a: ‘O sana
                beddua ediyor, sen ona hayır duasında bulunuyorsun, bu nasıl olur?’ diye sordular. Arap, ‘Evet,
                hayır duasında bulunuyorum. Çünkü onlar yollarımızı yaparlar, ayakkabılarımızı dikerler, bize
                elbise dokurlar.’ cevabını verdi.”
                                                                     ( Corci Zeydan, İkdü’l-Ferîd adlı eserinden)



          3.  Yukarıda verilen bilgiden de yola çıkarak mevali olarak kabul edilen Arap olmayan Müslümanların
              Emevi Devleti’nde hangi görevleri üstlendiklerini söyleyebilirsiniz?


































          252
                                                                                       Hazırlayan: Işıl ŞAHİN
   250   251   252   253   254   255   256   257   258   259   260