Page 255 - Tarih 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 255
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
135 TARİH 9 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
1. Kur’an-ı Kerim’de “akraba”, “dostlar” ve “mirasçılar” anlamında üç ayette zikredilen, Hz. Peygamber
ve Dört Halife Devri’nde bu anlamlarını sürdüren mevali anlayışının Emevi Devleti’ndeki değişimini
yorumlayınız.
2. a) Mevali politikasının ortaya çıkardığı Emevi düşmanlığını düşündüğünüzde Emevi Devleti’nin
geniş sınırlara ulaşmasını nasıl değerlendirirsiniz?
b) Emevi Devleti’nde uygulanan mevali politikasını göz önüne aldığınızda bu dönemde İslamiyet’in
diğer milletlerce kabulü konusunda düşünceleriniz nelerdir?
“Irak valisi Abdullah b. Âmir’in huzurunda bir Arapla bir mevali muhakeme oluyordu. Mevali,
Arap’a: ‘Allah senin gibilerini içimizde çoğaltmasın!’ bedduasında bulundu. Arap ise mevaliye:
‘Allah senin gibileri içimizde çoğaltsın.’ duasıyla karşılık verdi. Bunun üzerine Arap’a: ‘O sana
beddua ediyor, sen ona hayır duasında bulunuyorsun, bu nasıl olur?’ diye sordular. Arap, ‘Evet,
hayır duasında bulunuyorum. Çünkü onlar yollarımızı yaparlar, ayakkabılarımızı dikerler, bize
elbise dokurlar.’ cevabını verdi.”
( Corci Zeydan, İkdü’l-Ferîd adlı eserinden)
3. Yukarıda verilen bilgiden de yola çıkarak mevali olarak kabul edilen Arap olmayan Müslümanların
Emevi Devleti’nde hangi görevleri üstlendiklerini söyleyebilirsiniz?
252
Hazırlayan: Işıl ŞAHİN