Page 260 - Tarih 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 260

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                          TARİH 9
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                    Kavram Öğretimi 138
            5. ÜNİTE     : İSLAM MEDENİYETİNİN DOĞUŞU > 5.5. Bilim Medeniyeti
            Kavram       : Suffe
            Genel Beceriler  : Eleştirel Becerisi
            Alan Becerileri  : Tarihsel Kavrama Becerisi

             Çalışmanın Adı                  MÜSLÜMÜNLARIN İLK MEDRESESİ                            20 dk.
             Çalışmanın Amacı    Suffe’nin ne olduğunu ve İslâm medeniyeti için önemini açıklayabilme.

            Yönerge: Aşağıdaki metni okuyarak soruları cevaplayınız.



                                       MÜSLÜMANLARIN İLK MEDRESESİ

               Hz. Muhammed’in, Medine’ye hicretinin ardından, ilk yaptığı iş, Mescid-i Nebevî’yi inşa ettirmek
               oldu. Mescid-i Nebevî, sadece Hz. Muhammed’in gündelik hayatını ve faaliyetlerini sürdürebile-
               ceği bir ev ve ibadet yapılan bir mescit değildi. Bu yapı içinde bütün İslam âlemini aydınlatacak
               bir okul da ortaya çıktı: “Suffe”
               Gerek Mekke muhacirlerinden gerekse daha sonra İslam’ı kabul edip Medine’ye hicret eden-
               lerden  yoksul,  bekâr  ve  yakını  bulunmayan  sahabeler,  Suffe’de  kalıyordu.   Ashâb-ı  Suffe’nin
               vakitlerini Hz. Muhammed’i dinleyip ondan İslam’ın esaslarını öğrenerek geçirmeleri burayı kısa
               zamanda bir eğitim kurumu hâline getirdi. Ashab-ı Suffe’nin eğitim ve öğretim işleriyle bizzat ilgi-
               lenen Hz. Muhammed, Suffe’de düzenli olarak dersler veriyordu. Okuma-yazma eğitimi verecek
               öğretmenler de burada hizmet vermekteydi.
               Gölgelik anlamına gelen Suffe, İslam eğitim-öğretim tarihinin ilk sistemli eğitim faaliyetlerinin yü-
               rütüldüğü, İslam dünyasındaki ilk medrese olarak kabul edilmiştir. Suffe’de eğitim alan “Ashab-ı
               Suffe” olarak bilinen sahabeler,  İslâmî ilimlerin gelişmesine doğrudan katkıda bulunmuştur.
               Hz. Muhammed, eğitime her zaman önem vermiştir. Bedir Savaşı’nda ele geçirilen esirlerden,
               Müslümanlara okuma-yazma öğretenlerin serbest bırakılması da bunun bir göstergesidir. Onun
               vefatından sonra başlatmış olduğu eğitim-öğretim faaliyetleri, Dört Halife Dönemi’nde de devam
               etmiştir. Cami ve mescitler, İslamiyet’in ilk devirlerinden günümüze kadar İslam toplumunun eği-
               tim kurumları olarak faaliyet göstermiştir.



            1.  Suffe ne demektir? Açıklayınız.









            2.  Suffe’de kimler kalmıştır? Kimler eğitim vermiştir?









            3.  Suffe’nin İslam medeniyetinin gelişimine katkıları nelerdir? Açıklayınız.












                                                                                                   257
            Hazırlayan: Nuray AKBULUT
   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265