Page 265 - Tarih 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 265
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
141 TARİH 9 Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı
Kavram Öğretimi
Elçinin bu sorusu üzerine Cihanşah’ın verdiği emirle çok geçmeden huzura tarih okuyucusu Mev-
lana İsmail ve Moğol yazısıyla bir kitap getirildi. Getirilen kitap, İlhanlı tarihçisi Reşidüddin’in
Camiü’t-Tevarih adlı kitabıydı. Cihanşah, elindeki kitabı bir kanıt edasıyla göstererek iddiasını
temellendirmeye başladı:
-Bu kitaba göre Oğuz Han’ın altı oğlu varmış. Gök Alp, Yer Alp, Deniz Alp, Gün Alp, Ay Alp,
Yıldız Alp.
Mirza, bu isimleri tek tek saydıktan sonra gururla devam etti:
-Kardeşim Sultan Murad’ın nesebi Oğuz oğlu Gök Alp’e ulaşıyor. Gök Alp oğulları, Kızıl Buğa
oğlu Kaya Alp oğlu Süleyman Şah oğlu Ertuğrul’a kırk beşinci göbekte erişmiştir.
Ve sonra Mirza, atası Kara Yusuf’un nesebinden başlayarak kendi soyu ile Osmanoğullarının so-
yunu şöyle kıyasladı:
-Kara Yusuf’un nesebi ise kırk birinci göbekte Deniz Alp’e erişmektedir. Kardeşim Sultan Mu-
rad’ın nesebi bizim nesebimizden ağadır. Gökle denizin arasında fark olduğu gibi.
Koray Şerbetçi, Kuzgun ve Devlet
3. Yönerge: Aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Oğuzların kurduğu bazı Türk devletlerini incelediğinizde Oğuzların Türk kavimleri arasındaki yeri
hakkında neler söyleyebilirsiniz?
2. Osmanlı elçisi Şükrullah ve Karakoyunlu hükümdarı Kara Yusuf arasında geçen konuşmaya baktı-
ğınızda Türk kimliğinin oluşmasına Oğuzların katkısı nasıl olmuştur?
3. Günümüzde Türkiye Cumhuriyeti ve Azerbaycan Cumhuriyeti tarafından kullanılan “tek millet iki
devlet” sözünü esas aldığınızda Oğuz kavramının etkisi hakkında neler söyleyebilirsiniz?
262
Hazırlayan: Koray ŞERBETÇİ